Maandag 25 september debatteerde het Europees Parlement over de strategie inzake luchtverontreiniging. Volgens GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg dreigen de grote fracties de nieuwe richtlijn voor luchtkwaliteit uit te kleden. GroenLinks verzet zich daar fel tegen.

Het Europees Parlement wil een ontwerprichtlijn van de Europese Commissie voor de luchtkwaliteit in Europa vergaand afzwakken. Buitenweg was al geheel niet te spreken over het ambitieniveau van de Commissie, maar constateert dat het parlement de lat nog lager legt wat betreft luchtverontreiniging.

Gezondheidswinst
Volgens het verslag van de Nederlandse europarlementariër Dorette Corbey kost luchtvervuiling ons gemiddeld acht maanden van ons leven. Het verslag laat ook zien dat de kosten van strengere normen voor schone lucht in het niet vallen bij de gezondheidswinst die ermee geboekt zou worden.

Buitenweg: “Helaas doen de wijzigingsvoorstellen van de parlementscommissie voor milieu en de grote fracties in het Europees Parlement (christen-democraten, socialisten en liberalen) geen enkel recht aan deze feiten.
De Europese Commissie wilde in 2010 een bindende grenswaarde introduceren voor de kleinste en meest schadelijke stofdeeltjes in de lucht (PM2,5). Nu stelt de milieucommissie van het parlement een niet-bindende streefwaarde voor. Bovendien worden als het aan de grote fracties ligt de termijnen verlengd waar binnen de lidstaten uitstel kunnen krijgen van naleving van de luchtkwaliteitsnormen".

Geen aanpak bij de bron
Buitenweg is evenmin te spreken over de koppeling die de grote fracties aangebracht hebben tussen langere uitsteltermijnen om aan de normen voor fijn stof te voldoen en het Europese bronbeleid (zoals bijvoorbeeld het invoeren van roetfilters en schonere motoren voor auto's).

“Het is essentieel luchtvervuiling bij de bron aan te pakken. Maar door de aanpak die het Europees Parlement nu voorstaat, krijgen onwillige lidstaten de kans om de luchtkwaliteitsnormen te saboteren door zich tegen beleid dat de bron van de luchtvervuiling aanpakt te keren. Een voorbeeld is het onlangs gesloten slappe compromis over de nieuwe emissie-eisen voor auto's. Daarin wordt het verplicht stellen van schonere motoren (de zogeheten Euro-6 norm) zeker tot na 2014 uitgesteld. Een gemiste kans, ook voor de broodnodige innovatie in de auto-industrie”, aldus Buitenweg.

Niettemin zijn de door de Europese Commissie voorgestelde normen haalbaar. Zelfs voor Nederland, dat Europees koploper is in vuile lucht. De Tweede-Kamerfractie van GroenLinks liet dat twee jaar geleden al zien in haar actieplan voor schone lucht. Dat bevatte maatregelen als een hogere dieselaccijns en het weren van de meest vervuilende vrachtwagens uit stadscentra.