Afgelopen week spraken de regeringsleiders van de Europese landen over het klimaat- en energiepakket. GroenLinks is teleurgesteld over de uitslag. Het Frans voorzitterschap lijkt bereid te zijn het pakket aan te passen aan de eisen van de meest conservatieve krachten.

"De deadline om er voor eind van dit jaar uit te komen is heel belangrijk. Lukt dat niet dan slaan we als Europa een flater. We moeten de druk op de ketel houden. Volgend jaar onderhandelen we in Kopenhagen over een nieuw klimaatakkoord. Dan moet Europa iets op tafel kunnen leggen," aldus Buitenweg.

Polen en Italië hangen aan de rem
Polen en Italië deden tijdens de onderhandelingen een poging om het hele pakket te laten ontsporen. Dat is ze gelukkig niet gelukt. Toch moeten we wel oppassen voor de pogingen van verschillende lidstaten om het klimaat- en energiepakket af te zwakken of het helemaal uit te kleden.

Het Frans voorzitterschap is van plan om de onderhandelingen tussen de Europese Commissie, het Europarlement en de Raad in november te starten. Vanaf dat moment neemt de invloed van individuele lidstaten af. Desondanks moeten we wel oppassen voor de pogingen van verschillende lidstaten om het klimaat- en energiepakket af te zwakken of het helemaal uit te kleden.

"Nationale belangen en een korte termijn visie voeren de boventoon bij de inzet van een aantal lidstaten. Polen en Italië spelen daarin een grote rol. Maar ook het Frans voorzitterschap is niet bepaald toekomstgericht te noemen. Het Europees Parlement besloot het CO2-monster op dieet te zetten, maar de regeringsleiders dreigen het weer vet te mesten," volgens Buitenweg.

Kredietcrisis
Eén van de argumenten in de discussie is de kredietcrisis. Het zou nu niet het moment zijn om fors te investeren in duurzaamheid. Dat is gek. Het probleem nu aanpakken is tussen de vijf en twintig keer goedkoper dan de schade, die ontstaat als we niets doen. We moeten niet alleen de crisis van vandaag aanpakken, maar ook die van morgen.

Buitenweg: "Niet investeren in maatregelen tegen klimaatverandering is als torenhoge schulden opbouwen met je creditcard. We leven op de pof. Mensen in ontwikkelingslanden en toekomstige generaties krijgen uiteindelijk de rekening gepresenteerd."

Fransen geven cadeautjes aan de industrie
De Fransen stelden vorige week voor om de industrie een deel van de vervuiling gratis te geven. Bovendien willen ze de opbrengsten uit de emissiehandel, die op kunnen lopen tot zo'n zestig miljard per jaar, niet aanwenden voor het aanpakken van klimaatverandering.

Debat tussen Buitenweg en het Frans voorzitterschap
Vorige weekend ging Buitenweg in debat met de Franse staatssecretaris van milieu Kosciusko-Morizet. Het debat vond plaats tijdens een conferentie van de Europese Groenen in Parijs.

"Het was een pittige discussie. Ik ben ook wel teleurgesteld. Toen Sarkózy aantrad als voorzitter van de Raad beloofde hij gouden bergen. Nu dreigt het klimaat- en energiepakket onder zijn voorzitterschap uitgekleed te worden," aldus Buitenweg.

Zie ook: