Afgelopen week organiseerde senator Jeffords, voorzitter van de Amerikaanse milieucommissie van de Senaat, een klimaattop in Washington. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo sprak zowel Democraten als Republikeinen die zich voorstander van de afspraken van Kyoto toonden. “Er zit weer beweging de goede kant op.”

Jeffords was in mei vorig jaar wereldnieuws toen hij de Republikeinse partij verruilde voor de Democratische uit protest met Bush’ weigering verder te onderhandelen over het Kyoto-protocol. Door zijn oversteek hebben de Republikeinen geen 50, maar slechts 49 van de 100 zetels in de Senaat. Om het klimaatdebat nieuw leven in te blazen organiseerde de Senaatscommissie van milieu deze week een klimaattop in Washington, waar ook Amerikaanse congresleden, NGO’s en leden van de milieucommissie van het Europees Parlement voor waren uitgenodigd. Ook Hillary Clinton was van de partij.

De Roo is bij terugkomst positief gestemd. “Een jaar geleden verklaarde Bush Kyoto dood en ontkende dat er een klimaatprobleem zou bestaan. Inmiddels zou hij de economische groei los willen koppelen van de groei van energiegebruik. Dat betekent dat de regering Bush het probleem erkent en dus moet reageren, een enorme doorbraak.” De Roo verwacht dat de regering Bush in eerste instantie met een nationaal klimaatbeleid zal komen. Waarschijnlijk kondigt Bush dit in februari aan. “Dan is het nog slechts een kwestie van tijd voordat de VS terugkeert aan de wereldwijde onderhandelingstafel van het Klimaatverdrag. Het Amerikaanse bedrijfsleven wil namelijk graag meedoen met de handel in CO2-emmissierechten en zal druk op de ketel gaan zetten. Deze Amerikaanse bedrijven kunnen alleen meedoen aan de wereldwijde handel, als de VS zich aansluit bij het Kyoto-protocol.”

De milieucommissie van het Europees Parlement, waar De Roo vice-voorzitter van is, stemde een maand geleden unaniem voor ratificatie van het Kyotoverdrag. De Raad van milieuministers van de lidstaten keuren het klimaatverdrag 4 maart goed. Dat betekent dat de uitstoot van broeikasgassen in Europa in de periode 2008-2012 met 8 % gereduceerd moet worden.