“We kunnen kolencentrales sluiten én van het Russische en Groningse gas afkomen, maar dan moet er wel de politieke wil zijn om met alternatieven te komen. Een Europese EnergieUnie is zo'n alternatief.” Maar constateert Europarlementariër Bas Eickhout bij de presentatie van de Staat van de EnergieUnie, maandag in het Europees Parlement, dat de Europese Commissie zich veel te voorzichtig opstelt. “Onze energiemarkt vraagt om rigoureuze veranderingen. Europa mist straks de boot vanwege halfzacht beleid."

“We hebben een EnergieUnie unie nodig die er voor zorgt dat we efficiënter omgaan met energie, volledig inzetten op duurzaam, en de Europese energiemarkt integreren.” Zo'n EnergieUnie maakt het stukken makkelijker om de doelstellingen in de door GroenLinks en PvdA gepresenteerde klimaatwet te realiseren, stelt Eickhout.

Neem de nationale energieplannen die lidstaten op moeten gaan stellen. In plaats van dat de Commissie bindende richtlijnen vaststelt, blijft de invulling volledig vrijblijvend. Elke vorm van Europese sturing wordt vermeden. Eickhout: “Ondertussen hebben we te maken met gefragmenteerd energiebeleid dat leidt tot onnodig hoge energieprijzen.”

Tevens weigert de Europese Commissie met een plan te komen om de EU number one in renewables te maken, zoals ze vorig jaar met veel bombarie werd aangkondigde. Ook laat de Commissie het na om innovatieve bedrijven meer zekerheid te geven. Deze bedrijven staan te springen om duidelijke plannen en ambitieuze doelstellingen voor duurzame energie en energiebesparing.

De Nederlandse regering kan hier donderdag verandering in brengen als de EU-landen de EnergieUnie bespreken in de Raad van Energieministers. Dat veranderingen niet alleen nodig zijn voor Europa als geheel maar juist ook voor Nederland is breek wederom uit een analyse van de inspanningen van lidstaten gemaakt door de Europese Commissie.

Nederland ziet er in die analyse niet goed uit. We hebben een groot tekort op de energiehandelsbalans (pdf). Dit toenemende tekort wordt opgevuld door een toename in olie-import. “In een tijd waarin we te maken hebben met ontwrichtende klimaatverandering en het Midden-Oosten in brand staat, lijkt mij dat zeer onverstandig beleid”, zegt Eickhout. “Nog een extra reden om de klimaatwet en een krachtige EnergieUnie zo spoedig mogelijk in te voeren.”