De Tweede Kamerfracties van GroenLinks en 50PLUS vinden dat ouderen van boven de 80 jaar geen nieuw identiteitsbewijs hoeven aan te vragen. Zij wijzen erop dat veel ouderen in het bezit zijn van een verlopen ID-kaart of paspoort, maar niet mobiel genoeg zijn om deze te verlengen. Tijdens de begrotingsbehandeling Binnenlandse Zaken stellen de partijen voor om de vervaldatum van een identiteitsbewijs van mensen boven de 80 jaar te verlengen tot 35 jaar.

GroenLinks-Tweede Kamerlid Linda Voortman: "Het komt vaak voor dat ouderen een verlopen paspoort of ID-kaart hebben, omdat zij niet mobiel genoeg zijn om naar het gemeentehuis te gaan om een nieuwe aan te vragen. Dat zorgt niet alleen voor problemen als zij willen stemmen, maar bijvoorbeeld ook als zorgaanbieders de identiteit moeten checken in het geval van een opname in een ziekenhuis of verpleeghuis. Het is daarom belangrijk om voor deze groep een goede regeling te maken en ervoor te zorgen dat zij geen nieuw identiteitsbewijs hoeven aan te vragen."

GroenLinks en 50PLUS kregen van de ouderenorganisatie ANBO en van zorginstellingen bevestigd dat veel ouderen geen geldig ID-bewijs hebben en dat dit tot problemen kan leiden. Momenteel is de vervaltermijn van paspoorten en ID-kaarten nog 5 jaar, maar deze zal na goedkeuring door de Eerste Kamer omhoog gaan naar 10 jaar.