GroenLinks wil dat staatssecretaris Teeven de mogelijkheid biedt aan gemeenten om uitgeprocedeerde asielzoekers op te vangen. Tientallen uitgeprocedeerde asielzoekers wonen onder schrijnende omstandigheden in Amsterdam en elders in gekraakte panden. Recent overleed een uitgeprocedeerde Somaliër na een gevecht. Maandagavond brak een Ivoriaan zijn nekwervel toen een trapleuning afbrak. GroenLinks-fractieleider Bram van Ojik heeft Kamervragen gesteld.

Bram van Ojik: “De mensenrechten van deze uitgeprocedeerde asielzoekers worden met voeten getreden. Teeven verbiedt gemeenten om aan deze mensen basisvoorzieningen, zoals bed, bad en brood te bieden en schuift een definitieve beslissing voor zich uit. Nu zijn er slachtoffers gevallen door de abominabele omstandigheden waarin deze mensen gedwongen worden te leven. Dat zorgt voor een nieuwe situatie. Er moet nu snel wat gebeuren voor deze groep, voordat zich nieuw leed voordoet.”

GroenLinks heeft schriftelijke vragen gesteld aan staatssecretaris Teeven. Van Ojik wil dat die voor aanstaande dinsdag worden beantwoord.

Schriftelijke vragen van het lid Van Ojik (GroenLinks) aan de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie over het bericht in de Volkskrant van 27 augustus 2014 ‘Discussie illegalen op scherp.’

1. Heeft u kennis genomen van het bericht in de Volkskrant van 27 augustus 2014 over het overlijden en ernstig gewond raken van uitgeprocedeerde asielzoekers in Amsterdam?
  2. Is de Staatssecretaris, nu eens te meer blijkt dat uitgeprocedeerde asielzoekers ernstige risico’s lopen als hun bed, bad en brood onthouden wordt, bereid om met onmiddellijke ingang maatregelen te nemen zodat uitgeprocedeerde asielzoekers toegang hebben tot bed, bad en brood en niet in mensonwaardige omstandigheden hoeven te leven?
  3. Bent u bereid deze vragen met spoed te beantwoorden, uiterlijk voor dinsdag 2 september 2014.