GroenLinks wil dat minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) vervoerders en TLS (het softwarebedrijf achter de OV-chipkaart) dwingt om afspraken te maken over automatische compensatie en een vervoersplicht voor reizigers die gedupeerd worden door fouten in de software van de OV-chipkaart. Dat stelt Tweede Kamerlid Ineke van Gent naar aanleiding van een grote storing begin deze week, waarbij naar zich laat aanzien grote groepen reizigers hun nieuwe abonnementen niet konden opladen.

“De milleniumbug was kinderspel vergeleken bij de problemen die TLS ervaart op dagen waarop veel mensen hun nieuwe abonnement ophalen. Dat gepruts is onuitstaanbaar, net als de last en schade die reizigers ondervinden. Ik wil dat de hoogste OV-baas in dit land, de minister, afdwingt dat gedupeerde reizigers op zo’n dag gewoon en gratis vervoerd worden. Eventuele schade moet automatisch worden gecompenseerd, zonder gedoe. De OV-chipkaart zou reizigersgemak brengen. Maak dat dan ook waar”, aldus Van Gent.

Van Gent doet minister Schultz de suggestie om haar “kwartiermaker” Henry Meijdam, die werkt aan een structuur voor meer dwingende vormen van samenwerking tussen chipkaartpartijen, te vragen snel een protocol te maken hoe vervoerders en TLS reizigers tegemoet komen bij dergelijke grootschalige storingen.

Schriftelijke vragen van het lid Van Gent aan de minister van Infrastructuur en Milieu over de storing in het OV-chipkaartsysteem op maandag 9 januari 2012.

  1. Welke storing heeft zich maandag 9 en (mogelijk een deel van) dinsdag 10 januari voorgedaan bij het OV-chipkaartsysteem, waardoor reizigers hun abonnementen niet konden opladen en daardoor in de problemen kwamen?
  2. Kunt u een indicatie geven hoeveel reizigers bij verschillende vervoerders gedupeerd zijn door deze storing, op welke wijze zij gedupeerd zijn en of deze reizigers naast overlast ook financiële schade hebben geleden?
  3. Wie houdt u verantwoordelijk voor deze storing en bent u van plan actie te ondernemen om herhaling te voorkomen?
  4. Bent u van mening dat reizigers in elk geval financieel schadeloos gesteld zouden moeten worden? Zo ja, door wie?
  5. Bent u bereid om uw “kwartiermaker”dhr. Meijdam, die namens u nog steeds werkt aan een zogenaamde “Permanente Structuur” om de verschillende partijen die met de OV-chipkaart te maken hebben tot samenwerking te dwingen, te vragen met spoed een protocol te (laten) ontwikkelen waardoor reizigers standaard gecompenseerd worden in dit soort situaties, zonder het risico gemangeld te worden tussen TLS en de vervoerders? Zo nee, waarom niet?