Als lid van de Zuidoost-Europa delegatie bezoekt GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk Macedonië. De delegatie spreekt onder andere met politici van de Republiek Macedonië en de Duitse bevelhebber van de Amber Fox Task Force van de NAVO. Binnenkort neemt Nederland het bevel van deze NAVO-task force over. Verder bezoekt de delegatie de Max van der Stoel Universiteit in Tetovo.

Ohrid-akkoorden

Het is inmiddels bijna een jaar gelden dat de ‘Ohrid-akkoorden’ in Macedonië zijn gesloten. Na een kort maar hevig conflict in de Republiek Macedonië zijn in dit akkoord de rechten van de Albanese minderheid vastgelegd. Zo is er nu het recht op onderwijs in de eigen taal en er is meer macht overgedragen aan lokale overheden. De Europese Unie speelde bij de totstandkoming van de Ohrid-akkoorden een grote rol en houdt naleving van het akkoord goed in de gaten. Lagendijk: “De Ohrid-akkoorden hebben de angel vorig jaar uit het conflict gehaald, maar de situatie in Macedonië is nog altijd gespannen. Het is dan ook goed dat er regelmatig contact is tussen Macedonië en het Europees Parlement zodat we onrust snel signaleren.”

De delegatie

Lagendijk was rapporteur voor het stabiliteitpact voor de buitenlandcommissie van het Europees Parlement en volgt de ontwikkelingen in de Balkan op de voet. Samen met de Duitse Doris Pack van de christen-democratische fractie, de Oostenrijker Johannes Swoboda van de sociaal-democraten, en de Britse Barones Ludford van de liberale fractie bezoekt Lagendijk van 30 mei tot 1 juni FYROM, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië.

Universiteit in Tetovo

De delegatie ontmoet onder andere Boris Trajkovski, President van de Republiek Macedonië, en Ljubko Georgievski, Eerste Minister. Ook wordt de Max van der Stoel Universiteit (Zuidoost-Europa Universiteit) in Tetovo bezocht. Dat is de enige openbare universiteit in de republiek Macedonië waar lessen in het Albanees worden gegeven.

Task Force

Tenslotte ontmoet de delegatie de bevelhebber van de Amber Fox Task Force, brigade-generaal Keerl. Binnenkort besluit de NAVO over verlenging van deze NAVO-missie. Bij verlenging zal het bevel over deze task force van Duitse in Nederlandse handen overgaan. De (oude) Tweede Kamer heeft hiermee ingestemd en de militaire bijdrage vastgesteld op ongeveer 400 manschappen.