GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk brengt als lid van de europarlementsdelegatie voor de Golfstaten volgende week een bezoek aan Saudi-Arabië. Hij is aanwezig tijdens de eerste verkiezingen ooit in de absolute monarchie; de gemeenteraadsverkiezingen op donderdag 10 februari.

Lagendijk: "Doel van het bezoek is wat mij betreft om uit te vinden wat er allemaal beweegt in deze gesloten samenleving. Saudi-Arabië wordt internationaal gezien als de grote exporteur van radicalisme en terrorisme, maar weinig mensen lijken te weten wat er precies speelt. Zijn er werkelijk aanzetten tot hervormingen of zorgen gevestigde krachten voor verdergaande stagnatie?"

Mensenrechten
In het kader hiervan is de ontmoeting interessant die de delegatie woensdag 9 februari heeft met de voorzitter van een recent opgerichte mensenrechtenbeweging. Daarnaast spreken de europarlementariërs met leden van het Saudische parlement, met de minister van buitenlandse zaken en voeren ze een debat met Saudische studenten. De delegatie staat onder leiding van Lilli Gruber, de voormalige journaliste en presentatrice van de Italiaanse staatsomroep RAI.

Boek
Het bezoek vormt voor Lagendijk een goede voorbereiding op het schrijven van een boek over Europa en de islamitische wereld. Hierin wil hij met collega-europarlementariër Jan Marinus Wiersma (PvdA) onderzoeken wat de EU kan doen om democratisering en modernisering van de landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten te bevorderen.

Buren
Lagendijk: "Om minstens twee redenen is het voor de EU van groot belang als deze landen zich ontwikkelen tot stabiele democratieën. Ten eerste omdat het gaat om de directe buren van een uitgebreide EU. Het is wel zo prettig omringd te worden door landen die geen instabiliteit en radicalisme exporteren. Ten tweede omdat de succesvolle ontwikkeling van democratische structuren in landen met een bevolking die voor de meerderheid uit moslims bestaat, een belangrijk argument vormt tegen de stelling dat islam en democratie niet samengaan. Daarmee is ook de interne rust gediend in veel Europese landen met een grote moslimminderheid."