Diertransporten van meer dan acht uur, of verder dan 500 kilometer, zijn straks in Europa mogelijk verleden tijd. Het Europees Parlement schaarde zich woensdag 4 juni massaal achter deze schriftelijke verklaring.

GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo is blij met de massale steun van het Europees Parlement: "Als de Europese Commissie de verklaring opvolgt zullen lange diertransporten zoals van Nederland naar Italië voortaan van de baan zijn."

Transporttijden
De huidige EU-wetgeving bepaalt dat de transporttijden van levende dieren mogen variëren van 19 uur voor jonge dieren tot 29 uur voor volwassen vee. Hierbij gelden verplichte rustpauzes van een uur. De Roo: "Behalve dat deze transporttijden volgens het Europees Parlement te lang zijn, is toezicht op naleving erg moeilijk. Door te werken met een maximum van acht uur, of 500 kilometer, wordt dit aanzienlijk eenvoudiger."

Schrijnend
Onlangs bleken varkens op transport tussen Nederland en Griekenland negentig uur in een vrachtwagen te hebben gezeten. Vanuit Polen worden paarden en ezels op een vijf dagen durend transport gezet, zonder rustpauzes, voedsel of water. "Dergelijke schrijnende toestanden waren aanleiding voor ons initiatief. Zulke lange diertransporten moeten straks afgelopen zijn", aldus De Roo.

Actie
Volgens De Roo, één van de initiatiefnemers van de verklaring, voorspelde dat de Europese Commissie eigenlijk genoodzaakt is tot actie. De Roo: "De druk op eurocommissaris David Byrne is - door de massale steunbetuiging van het Europees Parlement aan deze verklaring - zo groot dat actie niet uit kan blijven." Inmiddels heeft Byrne toegezegd deze maand met een nieuw voorstel te komen.