Leden stemmen op kandidaat-Kamerleden

Op 30 juni stemmen tweeduizend congresdeelnemers op de kandidaat-Kamerleden. Vrijwel alle vierentwintig kandidaten zijn ruim beschikbaar, voor zowel plaatsen hoger als lager dan de plaats die de Kandidatencommissie heeft geadviseerd. Partijvoorzitter Heleen Weening: "Er zijn leden die willen kiezen en er zijn kandidaten met ambitie. Die komen op ons verkiezingscongres bij elkaar. Dat gebeurt bij ons sinds jaar en dag."

De kandidatencommissie heeft een advies gegeven in een lijstvolgorde voor plek 2 tot en met 25. Kandidaten hebben de mogelijkheid deel te nemen aan stemmingen voor een hogere of lagere plaats dan die waarop zij zijn geadviseerd. Hieronder staat daarom bij iedere kandidaat aangegeven voor welke plaatsen zij beschikbaar zijn:

2. Bram van Ojik, beschikbaar voor de plaatsen 2,3 en 43. Liesbeth van Tongeren, beschikbaar vanaf plaats 24. Jesse Klaver, beschikbaar vanaf plaats 25. Linda Voortman, beschikbaar vanaf plaats 36. Niels van den Berge, beschikbaar vanaf plaats 67. Rik Grashoff, beschikbaar vanaf plaats 38. Corinne Ellemeet, beschikbaar plaats 8 t/m 129. Arjan El Fassed, beschikbaar vanaf plaats 610. Tofik Dibi, beschikbaar voor plaats 1011. Paulus de Wilt, beschikbaar vanaf plaats 712. Hayat Barrahmun, beschikbaar vanaf plaats 1213. Kees Diepeveen, beschikbaar vanaf plaats 914. Dirk van den Bosch, beschikbaar vanaf plaats 915. Huri Sahin, beschikbaar vanaf plaats 1016. Marry Mos, beschikbaar vanaf plaats 1617. Volkert Vintges, beschikbaar vanaf plaats 1118. Inge Vianen, beschikbaar plaats 17 t/m 2519. Anne Scheltema Beduin, beschikbaar vanaf plaats 1320. Christiaan Kwint, beschikbaar vanaf plaats 1021. Bert Jongert, beschikbaar plaats 17 t/m 2522. Lisa Westerveld, beschikbaar vanaf plaats 1023. Jan van de Venis, beschikbaar vanaf plaats 524. Miguel Heilbron, beschikbaar vanaf plaats 1425. Carel Bruring, beschikbaar vanaf plaats 10Kandidaten kunnen op het congres alsnog besluiten af te wijken van deze beschikbaarheid en vanaf een hogere of lagere plek dan aangegeven instappen bij de stemmingen. Daarnaast kunnen kandidaten ter plekke besluiten zich terug te trekken als kandidaat voor verdere stemmingen. Eenmaal teruggetrokken kandidaten kunnen zich niet nogmaals beschikbaar stellen. De congresvoorzitter zal daarom vóór de stemming aangeven welke kandidaten aan de stemming meedoen. De namen en foto’s van de beschikbare kandidaten worden voor iedere stemming op het scherm geprojecteerd.