Nederland moet per direct beslag leggen op hier gestalde tegoeden van corrupte Oekraïnse elite en de leden van het regime van de voormalige president Janoekovitsj. Dat zal GroenLinks-fractievoorzitter Bram van Ojik dinsdag voorstellen in het Kamerdebat over de situatie in Oekraïne. Vorige week werd bekend dat een deel van de machthebbers van het oude regime hun op illegale wijze verkregen geld naar Nederland sluizen. GroenLinks heeft vorige week Kamervragen gesteld en wil opheldering van het kabinet over deze praktijken.

Bram van Ojik: “Dit op corrupte wijze verkregen geld moet terug naar Oekraïne. Dat is van belang voor de stabiliteit en de economische toekomst van Oekraïne. Nederland heeft de plicht daarvoor te zorgen.”

Het kabinet heeft, in tegenstelling tot Zwitserland en Oostenrijk, niet laten weten dat het tegoeden van specifieke Oekraïense personen heeft bevroren.. Afgelopen weekend schreef hij wel dat een deel van de rationale voor sancties, zoals het bevriezen van tegoeden van het oude regime, is weggevallen. De Nederlandse ambassade in Oekraïne hielp tot een paar maanden geleden Nederlandse trustkantoren met het werven van klanten om via brievenbusconstructies geld weg te sluizen. Onder meer de zoon van Janoekovitsj zou zijn vermogen via Nederland hebben weggesluisd. Bram van Ojik wil snel opheldering.

Bram van Ojik: “Ik heb sterk de indruk dat het kabinet bang is stevig op te treden omdat dat onze naam als belastingparadijs kan bedoezelen. Nederland moet geen belastingparadijs voor de vrienden van schimmige leiders zijn. Door het trage handelen van het kabinet bestaat de kans dat de afgelopen dagen de Oekraïense elite haar geld naar Rusland verplaatst heeft.”

Schriftelijke vragen aan de minister van Buitenlandse Zaken en aan de staatssecretaris van Financiën van de leden Van Ojik en Klaver (beide GroenLinks) over het artikel ‘Ook zoon Janoekovitsj sluisde vermogen weg via Nederlandse belastingroute in de Volkskrant van 25 februari 2014’[1].

1.       Bent u bekend met het artikel uit de Volkskrant van 25 februari 2014 waarin wordt gesteld dat Nederlandse belastingroute gebruikt wordt door de Oekraïense machthebbers om geld weg te sluizen?

2.       Klopt het dat de  zoon van Viktor Janoekovitsj zijn belangen en geld mede ondergebracht heeft ondergebracht in Mako Holding en Artvin Holding zoals het Anti-Corruption Action Center in Kiev en zusterorganisatie PEPWatch beweren? Klopt het dat beide bedrijven in Nederland geen personeel hebben volgens de Kamer van Koophandel?

3.       Heeft u de indruk dat bij de financiële constructie rondom Mako Holding enArtvin Holding sprake is van een “lege” brievenbusmaatschappij? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe rijmt dit met uw voornemen om dit soort “lege” brievenbussen die alleen maar uit zijn op de fiscale voordelen van het uitgebreide Nederlandse net van belastingverdragen aan te pakken? Deelt u onze mening dat Nederland per direct moet stoppen met meewerken aan corruptie en wegsluizen van kapitaal uit Oekraïne en daartoe zo snel mogelijk actie moet nemen? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen en/of neemt u al?

4.       Bent u bereid het vermogen/ de tegoeden van personen uit de corrupte elite uit Oekraïne, waaronder de zoon van de verdreven president Viktor Janoekovitsj, die via deze of soortgelijke financiële constructies geld wegsluizen, zo snel mogelijk te bevriezen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u dit doen?

5.       Bent u bereid deze vragen uiterlijk maandag 3 maart te beantwoorden?

[1]http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3603338/2…