Vandaag stelt GroenLinks bij de behandeling van de Wet Inburgering van minister Verdonk voor om de lat voor inburgering flexibel te maken. Het probleem in het wetsvoorstel is namelijk dat zowel ambitie als analfabetisme worden afgestraft.

Omdat voor sommige mensen de lat erg hoog wordt gelegd, terwijl voor anderen de lat veel te laag ligt. Dus dat betekent dat oudkomers die eigenlijk vooral sociale vaardigheden moeten leren in de praktijk afgeschrikt worden met een slaagplicht. Terwijl hoogopgeleide ambitieuze nieuwkomers of oudkomers niet aan de slag mogen voor een niveau Nederlands waar ze direct iets mee kunnen op de arbeidsmarkt. De inburgeraar die voor een hoger niveau kiest kan geen studielening aanvragen en krijgt geen vergoeding. Aim low is de boodschap van deze minister voor ambitieuze inburgeraars.

Daarom doet GroenLinks o.a. deze twee voorstellen:
In onze Integratienota ‘Het hoofd koel, het hart warm’ naar aanleiding van het rapport van de commissie Blok stelde GroenLinks al voor om alle oudkomers die hiervoor in aanmerking komen een aanbod op maat doen. Voor ouderen boven 57,5 jaar is deelname vrijwillig. Voor uitkeringsgerechtigde oudkomers die bemiddelbaar zijn voor werk, maar bij wie het niet-beheersen van het Nederlands een belemmering vormt, moet deelname verplicht zijn. Met sancties bij afwezigheid, maar geen examenplicht. Wij willen dat zij economisch maar vooral ook sociaal zelfredzaam worden.

Ten tweede voor ieder die meer kan, oudkomer of nieuwkomer, die kiest voor een hoger niveau - bijvoorbeeld Staatsexamen NT2 - heeft recht op dezelfde studielening en dezelfde vergoeding voor gemaakte kosten als bij de inburgeringscursus. Vergeet niet dat we deze mensen hard nodig hebben op de arbeidsmarkt en we onszelf enorm in de vingers snijden als we hen dwingen de lat laag te leggen.

Want er is nu een offensieve schwung in de inburgering nodig! Het leren van de Nederlandse taal is essentieel voor je functioneren in Nederland. Dat betekent dat meer maatwerk nodig is. Want iedereen heeft recht op een goede, effectieve inburgering zodat je volwaardig deel kunt uit maken van deze samenleving. Voor veel oudkomers die al decennia in Nederland leven is een goede inburgeringscursus ook een herkansing van het recht op onderwijs. Onderwijs waar zij in het land van herkomst vaak de kans niet toe kregen. Dat is de inzet van GroenLinks. En niet allerlei ideologisch examenfetisjisme zoals in het wetsvoorstel van minister Verdonk. Want daarmee spiegelt de minister de maatschappij een schijnzekerheid voor. Zodat de kans groot is dat wij over een paar jaar moeten concluderen dat Nederland een hoop regels rijker is, maar dat de inburgering van mensen verschraald is.

Naima Azough