Lokale autoriteiten, zoals stadsbesturen, houden de bevoegdheid om het openbaar vervoer in hun gebied naar eigen inzicht te organiseren. Dat is de uitkomst van de stemming gistermiddag in het Europees Parlement over de Europese wet voor het openbaar vervoer.

De Europese Commissie stelde voor de grote nationale en internationale vervoersbedrijven vrij toegang te geven tot de vervoersmarkt in heel Europa. Openbaar vervoer zou voortaan openbaar, Europees moeten worden aanbesteed. Het Amsterdamse gemeentelijk vervoersbedrijf (GVB) bijvoorbeeld is dan niet meer als vanzelfsprekend verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Amsterdam maar ook andere vervoersbedrijven kunnen zich dan inschrijven op openbaar vervoersactiviteiten.

GroenLinks in het Europees Parlement is tegen deze verregaande liberaliseringsplannen van de Commissie van de vervoersmarkt. Recente voorbeelden van liberalisering van de vervoersmarkt leidden meermaals tot vermindering van kwaliteit en aanbod. Dat is onwenselijk aangezien openbaar vervoer een belangrijke bijdrage levert aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid van steden. Bovendien is openbaar vervoer milieuvriendelijker dan privé-autogebruik.

GroenLinks Europarlementariër Theo Bouwman na de stemming: “De gewijzigde voorstel van rapporteur Meijer (SP) onderkent het maatschappelijke, publieke belang van het openbaar vervoer. Het is noodzakelijk dat er voldoende bevoegdheden op lokaal en regionaal niveau liggen bij dit onderwerp. Ook biedt het voorstel van Meijer betere sociale waarborgen voor werknemers van vervoersbedrijven in geval van overname en privatisering." De Groenen/EVA-fractie steunde de gewijzigde Europese wet.