GroenLinks-Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren wil een einde maken aan het fiscaal stimuleren van gasverbruik. De belasting op gas en elektriciteit moeten stapsgewijs gelijk worden getrokken. Doordat er op gas nu zes keer minder belasting zit dan op stroom, wordt gasgebruik ten onrechte gestimuleerd.

“In een tijd van heftige aardbevingen in Groningen en conflicten met de grootste gasleverancier Rusland, is deze ongelijke belasting niet meer uit te leggen,” zegt Van Tongeren. “Die stamt uit een tijd dat we ons aardgas er snel doorheen wilden jagen. Daarmee hebben we voor elkaar gekregen dat meer dan 90% van onze warmteproductie uit aardgas komt. Nu ons gas bijna op is, terwijl de schade en milieuproblematiek steeds groter worden.”

Minister Kamp van Economische Zaken heeft afgelopen vrijdag voorstellen gedaan voor de toekomst van de Nederlandse warmtevoorziening (55% van het Nederlandse energieverbruik).  Kamp wil, net als GroenLinks, de verwarming van gebouwen en warmte voor industrie duurzamer maken. Maar hij doet geen voorstel voor een verhoging van de belasting op gas of een verlaging van de belasting op schone elektriciteit. Terwijl dat essentieel is voor de verduurzaming van de warmtevoorziening. Het lijkt er volgens Van Tongeren op dat de minister het aardgasgebruik niet al te snel naar beneden wil brengen. Zij wil dat Kamp een einde maakt aan het belastingvoordeel op gasverbruik. De tarieven moeten geleidelijk naar elkaar toe groeien.

Van Tongeren: “Duurzame warmtebronnen als aardwarmte, warmtepompen, zonneboilers zouden door die simpele maatregel een geweldige boost krijgen. Dit kabinet verwacht veel van de markt, maar dan moet je wel een gelijk speelveld creëren tussen stroom en gas. En niet blijven hangen aan aardgassubsidie.”