GroenLinks wil een einde aan het stunten met kinderdagverblijven. Dit stelt de partij naar aanleiding van een uitzending van De Slag om Nederland. Hierin luidt een leidster de noodklok over de kinderdagverblijven van Estro groep, die ondanks een verbod zijn doorverkocht door een durfkapitalist. De geldproblemen bij de vestigingen brengen de veiligheid van de kinderen in het geding. GroenLinks begrijpt niet hoe dit heeft kunnen gebeuren. De partij wil opheldering van minister Asscher (Sociale Zaken) en een definitief einde aan dit soort financiële constructies.

GroenLinks-Tweede Kamerlid Linda Voortman:

“Dit is heel erg, want de problemen bij Estro groep hebben gevolgen voor de veiligheid van de kinderen die in de crèches worden opgevangen. Dit omdat het geld waarmee normaliter het loon van voldoende leidsters wordt betaald, naar investeerders verdwijnt. Blijkbaar wordt de wet door durfkapitalisten nog altijd met voeten getreden. Dat is bizar en dit kabinet moet dan ook direct ingrijpen."

Hoewel het vorig kabinet de constructies met durfkapitaal verbood, toont de zaak van Estro groep aan dat zij nog steeds bestaan. GroenLinks wil van het kabinet weten waarom doorverkoop nog altijd mogelijk is. De partij stelt mondelinge vragen en hoort graag van minister Asscher welke stappen hij gaat ondernemen om durfkapitalisme in de toekomst te voorkomen.

Voortman: “De controle moet worden opgevoerd, bijvoorbeeld door het durfkapitalisten ook bij de overname van bedrijven te verbieden een rol te spelen. Daarnaast dienen banken hun verantwoordelijkheid te nemen: zij moeten voorkomen dat leningen door durfkapitalisten worden aangegaan om een kinderopvangbedrijf kaal te vreten. Tot slot moet het waarborgfonds voor de kinderopvang er op toezien of de leningen die kinderdagverblijven aangaan wel deugen. Ik wil van de minister concrete toezeggingen op deze punten, want een situatie zoals bij Estro groep mag zich nooit meer voordoen.”