GroenLinks wil dat meer huizen sneller energiezuinig worden. Dat is goed voor het milieu, levert banen op en verlaagt de energierekening. Kamerlid Linda Voortman komt daarom met een voorstel om kleine subsidies beschikbaar te stellen voor woningeigenaren die hun woning verduurzamen. Linda Voortman: “Mensen die hun koopwoning én isoleren, én bijvoorbeeld een hoogrendementsketel aanschaffen maken hun huis in één klap heel veel duurzamer en zorgen voor werkgelegenheid in de bouw. Daar mogen we ze dus best een beetje bij helpen.”

Een van de doelen in het Energieakkoord is dat de bestaande woningen in Nederland energiezuiniger gemaakt worden. Met name oude woningen zijn vaak slecht geïsoleerd, hebben nog enkel glas en worden warm gestookt met een energie slurpende ketel. Als deze woningen energiezuiniger worden gemaakt slaat Nederland daarmee drie vliegen in één klap: er wordt minder energie verspild, het is goed voor de energierekening en het levert werk op voor installatiebedrijven.

Voor mensen met een koopwoning is de investering die nodig is om de woning energiezuinig te maken soms lastig op te brengen. GroenLinks stelt voor mensen die fors investeren in de energiezuinigheid van hun huis te ondersteunen. Als zij zoveel investeren dat hun woning aantoonbaar veel zuiniger wordt, krijgen zij een kleine tegemoetkoming in de kosten. Linda Voortman: “We kunnen die energiezuinigheid afmeten aan het verplichte energielabel.  Als een woning twee of meer ‘labelstappen’ zuiniger gemaakt wordt, belonen we dat.”

Het energielabel voor woningen loopt van F (zeer slecht geïsoleerd) tot AA (heel zuinig).