GroenLinks vindt dat iedereen de vrijheid moet hebben om een arts of andere zorgaanbieder te kiezen, of je nu arm of rijk bent. De Tweede Kamer debatteert morgen over de vrije artsenkeuze. Minister Schippers dreigt daar nu met steun van VVD, PvdA, D66, SGP en CU een einde aan te maken. Met dit besluit geeft zij bovendien meer macht aan de zorgverzekeraars, ten koste van de individuele keuzevrijheid.

Door de plannen van de minister zullen mensen met een laag inkomen gedwongen worden te kiezen voor goedkope zorg. Linda Voortman: “ Veel of weinig betalen is een schijnkeuze. Als je een laag inkomen hebt móet je wel een goedkope polis te nemen. Ik vrees dat de plannen van de minister leiden tot een tweedeling in de zorg.”

Daarnaast is het een illusie dat mensen zomaar kunnen kiezen voor een andere zorgverzekeraar, denk bijvoorbeeld aan chronisch zieken die voor hun aanvullende verzekering niet zomaar over kunnen stappen naar een andere verzekeraar. Voortman: “Deze mensen hebben sowieso al minder keuzevrijheid.”

De partij gelooft daarnaast niet dat zorgverzekeraars beter dan mensen zelf weten welke zorgverlener bij hun past. Voortman: “Het belangrijkste in de relatie tussen een zorgverlener en een patiënt is vertrouwen. De zorgverzekeraar kan daar niet zomaar tussenkomen. Wie je vertrouwt en wie goede zorg levert, bepalen mensen het beste zelf. Mensen daarin beperken is een grove aantasting van een belangrijk recht.”