De Europese Commissie heeft op 7 februari haar voorstel voor het terugdringen van de CO2-uitstoot van auto's gepresenteerd. De normen zijn veel minder ambitieus dan GroenLinks had gehoopt. Volgens Kathalijne Buitenweg moet het Europees Parlement de CO2-limiet aanscherpen.

De Europese Commissie ziet ervan af de auto-industrie de voorgenomen emissienorm van maximaal 120 gram CO2 per kilometer op te leggen. In het definitieve voorstel moest eurocommissaris Dimas (milieu) een compromis sluiten waarin de industrie de uitstoot van koolstofdioxide slechts terug hoeft te brengen tot 130 gram per kilometer in 2012.

Gezwicht voor autolobby
Volgens Buitenweg is het eerste voorstel afgezwakt door een intensieve lobby van de Duitse auto-industrie: "De Duitse eurocommissaris Verheugen (industrie) verzette zich tegen een bindende limiet aan de kooldioxide-uitstoot van auto's. Ook de Duitse regering heeft zware druk uitgeoefend om de auto-industrie te ontzien. Bondskanselier Merkel maakt zich hiermee ongeloofwaardig. Was de aanpak van de klimaatcrisis geen speerpunt is van het Duitse EU-voorzitterschap? Er is alle reden voor haar collega-regeringsleiders om Merkel eens duchtig de oren te wassen tijdens de eurotop van eind maart, die in het teken zal staan van klimaat en energie."

Hoop op steun nieuwe Nederlandse regering
De Europese Commissie moet het voorstel voor schonere auto's nog uitwerken tot een definitief wetsvoorstel. Zowel het Europees Parlement als de Raad van Ministers kunnen dat voorstel vervolgens amenderen. Buitenweg: "Ik zal er alles aan doen om een meerderheid van het parlement achter een scherpere CO2-limiet te krijgen. Ik reken op steun in de Raad, zeker van de nieuwe Nederlandse regering. Die heeft immers een ambitieuze doelstelling van 30 procent CO2-vermindering in 2020 gekozen, zonder daarvoor de noodzakelijke instrumenten te scheppen. Daarmee krijgt Nederland des te meer belang bij een streng Europees bronbeleid."

Zie ook: