Het verkeer levert in Nederland een forse bijdrage aan de vervuiling en de klimaatverandering. GroenLinks wil daarom dat schone auto’s doorbreken in Nederland. De schoonste auto’s worden een derde goedkoper, de meest vervuilende auto’s worden een derde duurder.

Het wordt hoog tijd dat de politiek eindelijk zorgt voor een doorbraak in de aanpak van de luchtvervuiling en de klimaatverandering. Het verkeer speelt daarbij een belangrijke rol. Er zijn veel mogelijkheden om de vervuiling door het verkeer terug te dringen.

Het is allereerst van groot belang dat het openbaar vervoer een beter alternatief gaat vormen. GroenLinks zorgt dat er 20 procent meer treinen komen, door structureel 800 miljoen euro extra te investeren in het openbaar vervoer. Dat is veruit het meest van alle politieke partijen. Daarnaast voeren wij het rekeningrijden in om te zorgen voor slimmer en selectiever autogebruik. Wie weinig rijdt in een schone auto, gaat minder betalen. Wie veel rijdt in een vervuilende auto gaat meer betalen. De files zullen zo met 20 procent afnemen.

Er rijden in Nederland zeven miljoen auto’s. Ook met beter openbaar vervoer en rekeningrijden valt daar nog veel winst te halen. GroenLinks wil dat de schone auto doorbreekt in Nederland. Wij willen dat mensen in Nederland zo schoon mogelijk rijden. Er zijn auto’s die minder dan 1 op 20 rijden. Laten we zorgen dat die auto’s gangbaar worden in Nederland. Daar kunnen we voor zorgen door de schoonste auto’s een derde goedkoper te maken. De meest vervuilende auto’s worden een derde duurder. Het prijsverschil tussen schone en vieze auto’s wordt zo een stuk groter. Dat zal er toe leiden dat het marktaandeel van de schoonste auto’s fors groeit.

Concreet betekent dat het volgende. De Toyota Prius is nu de schoonste auto en rijdt 1 op 23,3. Zonder korting kost die ruim 33.000 euro. In onze plannen kost de Prius nog ruim 21.000 euro. De Peugeot 207 is eveneens een zuinige auto: die rijdt 1 op 20,8. Met onze voorstellen daalt de prijs van 23.000 euro naar 15.000 euro. Zo wordt het aanmerkelijk aantrekkelijker om een nieuwe schone auto te kopen. Doorrijden in een oude benzineslurper of het kopen van een nieuwe sterk vervuilende auto wordt veel minder aantrekkelijk. Bovendien maken we sterk vervuilende auto’s een stuk duurder. Bijvoorbeeld de Hummer H3 rijdt 1 op 7,3. Die kost zonder heffing 63.000 euro, bij ons gaat de Hummer 83.000 euro kosten. De Volkswagen Touareg rijdt 1 op 7,4. De prijs stijgt bij ons van 59.000 naar 78.000 euro.

Download hier de notitie.

Wijnand Duyvendak