Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de toekomst van Tata Steel. GroenLinks is vóór groene industriepolitiek en voor écht duurzame staalproductie in Nederland, zegt Tweede Kamerlid Tom van der Lee (Economische Zaken).Groene staal geproduceerd met groene waterstof. Gezondheid van omwonenden staat op dit moment voorop.

Zo snel mogelijk gezonde leefomgeving nodig
Van der Lee: “Groene staalproductie is mogelijk en nodig. Want groen staal is nodig voor de grote transities waar ons land voor staat. Dat kost tijd. Intussen zijn snelle ingrepen nodig om omwonenden een gezonde leefomgeving te bieden.”

Vorige week is het RIVM-rapport verschenen naar de gezondheidsrisico’s rondom de Tata Steel. Hieruit bleek nogmaals dat de hoeveelheid kankerverwekkende stoffen en metalen in het neergedaalde stof rondom Tata, een stuk hoger is dan op plekken waar geen staalindustrie staat. Het risico op kanker neemt daardoor iets toe, maar kan volgens het RIVM bijvoorbeeld ook leiden tot een lager IQ.

“Het is schokkend dat zelfs kinderen ziek worden door kankerverwekkende stoffen van Tata Steel. Ook dit RIVM-onderzoek bewijst dat zorgen van bewoners al jaren terecht zijn. Het ministerie moet nu in actie komen”, zegt Tweede Kamerlid Kauthar Bouchallikht (Milieu).

Totaalplan
Als het gaat om de toekomstplannen voor Tata Steel is het belangrijk dat verschillende factoren worden meegenomen, omdat het anders bij het oplossen van deelproblemen blijft, aldus Bouchallikht.

“We willen een totaalplan voor Tata en goede milieuhandhaving. Toezicht en vergunningverlening zijn daarbij essentieel. Een veel stevigere regie vanuit het Rijk is daarvoor nodig.” Dit is ook één van de conclusies uit het rapport van de Commissie van Aartsen.

Het lijkt GroenLinks onontkoombaar dat het meest vervuilende en verouderde bedrijfsonderdeel van Tata IJmuiden - de Kooks 2 fabriek - snel gesloten wordt. Van der Lee: “Dat zal tijdelijk tot een lagere productie leiden, maar dat is nu eenmaal de consequentie als er te lang wordt gewacht met verantwoord ondernemen.”

Kauthar Bouchallikht

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.