Managers en marketeers moeten van onderwijsinhoud afblijven

GroenLinks wil dat mbo-opleidingen eerlijkere namen krijgen en dat managers en marketeers zich niet meer bemoeien met de inhoud van opleidingen. Docententeams moeten eindverantwoordelijk worden voor de inhoud. Met meer betrokken en deskundige docenten aan het roer wordt het belang van de mbo-student beter in het oog gehouden worden, zo stelt GroenLinks-Tweede Kamerlid Jesse Klaver. Hij reageert daarmee op een onderzoek van FNV Jong, waaruit blijkt dat een aantal mbo-opleidingen weinig tot geen aansluiting biedt op de arbeidsmarkt.

“De toekomst van mbo-leerlingen moet weer leidend worden in het onderwijs”, reageert Klaver. “Grote ROC’s nemen beslissingen over opleidingsaanbod en -inhoud vaak op managementsniveau. De verlokking om zo veel mogelijk nieuwe studenten binnen te halen is voor hen erg aantrekkelijk, want dat betekent meer geld voor de instelling. Met dat idee zijn wervende opleidingsnamen verzonnen en mooie reclamefolders gedrukt.”

Docententeam eindverantwoordelijk

Mbo-opleidingen moeten afkicken van misleidende opleidingsnamen. Goede en realistische voorlichting, ook over het baanperspectief, is volgens Klaver van groot belang. Daarnaast moet ook de docent meer zeggenschap krijgen over het aanbod en de inhoud. Deze weet beter wat de school kan bieden en is ook beter op de hoogte van de ontwikkelingen op zijn vakgebied. Klaver wil daarom dat op elke opleiding het docententeam eindverantwoordelijk is voor de inhoud van het onderwijs.

Klaver: “Ik wil graag dat het docententeam eindverantwoordelijk is voor de inhoud van het onderwijs en het management zich bezighoudt met de organisatie. De marketeers hebben helemaal niks te zoeken bij de onderwijsinhoud. Ik wil geld beschikbaar stellen voor beter opgeleide docenten, die het belang van hun leerlingen voorop willen stellen.”