GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman vreest dat het sociale gezicht van Europa niet in de Conventie, de blauwdruk voor de toekomst van de EU, te vinden zal zijn. Daarom heeft hij, samen met het linkse blok van het Europees Parlement en de Europese vakbonden, een manifest opgesteld dat aandacht voor een sociaal Europa opeist. Dit manifest is donderdag 17 oktober in Brussel gepresenteerd.

In de Conventie, de denktank voor een nieuwe Europese ‘grondwet’, is Europees sociaal beleid een onderdeel binnen het debat over het economisch bestuur van de Europese Unie. Nu blijkt dat dit debet zich met name op liberalisering richt, dreigt de ontwikkeling van een sociaal beleid van de toekomstagenda van Europa af te vallen. “Als die tendens niet gekeerd wordt, hoeft van Europa weinig initiatief voor versterking van een sociaal vangnet en minimumrechten voor werknemers meer verwacht te worden. Daarmee wordt de Europese Unie een kille onderneming”, aldus Bouwman.

Manifest

Het gepresenteerde manifest is het begin van het gezamenlijk initiatief van de linkse fracties in het Europees Parlement, samen met de Europese vakbonden en vertegenwoordiging van het platform van Europese sociale organisaties. Bouwman, voorzitter van de commissie sociale zaken en werkgelegenheid: "Met het manifest roepen we politieke partijen en sociale organisaties op het tij te keren en druk uit te oefenen op de Conventie om het sociaal beleid in Europa de aandacht te geven die het verdient.” Alle betrokkenen zullen de verklaring verder verspreiden en handtekeningen verzamelen ter ondersteuning van de oproep voor een socialer Europa.

Onderteken het manifest! (ivm handtekening is het sturen van een fax noodzakelijk)