GroenLinks-Europarlementariër Marije Cornelissen is genomineerd voor de Vaderdagtrofee 2010, een initiatief van het Vader Kennis Centrum. De trofee wordt uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich het afgelopen jaar het meest heeft ingespannen voor kinderen en hun vaders. Cornelissen is genomineerd voor het initiatief om Europees vaderschapsverlof van twee weken in te voeren.

Marije Cornelissen heeft het vaderschapsverlof in 2009 op de Europese agenda gezet. In februari 2010 stemde een meerderheid van de commissie vrouwenrechten voor het initiatief van de Groenen om twee weken betaald vaderschapsverlof in alle EU-landen op te nemen in een richtlijn over zwangerschapsverlof. Op initiatief van Cornelissen organiseerde de Groene fractie voorafgaand aan de stemming een actie in het Europees Parlement met vaders en kinderen uit heel Europa. Ook is ze een Facebook-actie gestart om steun te verzamelen en het vaderverlof onder de aandacht te brengen.

De volgende stap is dat het volledige Europees Parlement de lijn van de commissie vrouwenrechten volgt in de plenaire stemming die na de zomer plaatsvindt. Volgende week donderdag, een dag voor de uitreiking van de Vaderdagtrofeee, presenteert de commissie een impact-assessment, waarin de kosten en baten van het voorstel in de EU-lidstaten zijn getoetst.

De uitreiking van de Vaderdagtrofee 2010 vindt plaats op vrijdag 19 juni aan het eind van het jaarlijkse symposium over vaderschap, waarbij wetenschappers hun visie op het vaderschap geven. Andere genomineerden zijn oud-politicus Wouter Bos, publiciste Charlotte Lemmens en kinderpsychiater Glenn Helberg en muzikant Orville Breeveld.

Lees ook:

Langer verlof rond bevalling is investering in de toekomst

Europees parlement stap dichter bij vaderschapsverlof

Steun ook de oproep op Facebook voor een Europees vaderverlof