GroenLinks wil een verbod op de mechanische kokkelvisserij met ingang van het volgende visseizoen. De fractie zal tijdens de begrotings-behandeling VROM voorstellen om de natuurbeschermingswet daartoe aan te passen.

GroenLinks ziet met lede ogen aan dat de regering de beslissing over de mechanische kokkelvisserij alsmaar voor zich uitschuift. Het evaluatierapport EVA-2 wordt keer op keer uitgesteld. De uitgelekte voorlopige resultaten laten zien dat de mechanische kokkelvisserij schadelijk is voor het ecosysteem in de Wadden (RIVM; de Natuurbalans).

Van verschillende kanten, onder andere door de NAM en Wouter van Dieren, is een 'deal' geopperd: een verbod op de kokkelvisserij in ruil voor toestemming aan de NAM om gas te winnen. De gelegenheidscommissie Meijer is bezig met een advies waarin gaswinning en kokkel-visserij 'integraal' worden bekeken. GroenLinks is hoe dan ook fel tegen een uitruil. De enige relatie tussen mechanische kokkelvisserij en gaswinning is, dat ze beide ongewenst zijn, het één omdat het schadelijk is, het andere omdat het schadelijk zal worden.

Als de natuurwaarde van de Waddenzee werkelijk voorop staat, zoals de regering beweert, is er voor de mechanische kokkelvisserij geen plaats. De mechanische kokkelvisserij leidt door het omwoelen van de bodem niet alleen tot grote schade aan het ecosysteem, maar ook tot voedsel schaarste voor o.a. eidereenden en scholeksters. De populaties van scholeksters en eidereenden zijn de laatste jaren sterk afgenomen.

Begin december praat de Tweede Kamer over de Natuurbeschermingswet. GroenLinks vindt dat dan de discussie over de kokkelvisserij beslecht moet worden en heeft daarom een amendement op de Natuurbeschermingswet ingediend.

Wijnand Duyvendak