GroenLinks in de EU organiseert op 26 april een rondleiding in het Europees Parlement en twee workshops over personenvervoer en goederentransport. Tijdens de workshops wil de Groene Fractie met GroenLinksbestuurders en -raadsleden, deskundigen, betrokkenen, activisten en andere geïnteresseerden in debat over de laatste ontwikkelingen op het gebied van transport en personenvervoer. Is mobiliteit fun?, zoals Minister Netelenbos vindt.

Programma: Om 10.30 uur aankomst in Brussel bij het Europees Parlement. Vervolgens een inleiding bij de bezoekersdienst en een rondleiding in het Parlement. Na de gezamenlijke lunch zijn er twee workshops: één over personenvervoer en één over goederentransport. Rode draad vormen het inhoudelijk debat over ‘minder mobiliteit’ en de ontwikkelingen en mogelijkheden van het Europese vervoersbeleid. Bij personenvervoer: de voor- en nadelen van privatisering van het openbaar vervoer, aan road pricing, de milieuaspecten van mobiliteit, de mogelijkheden en beperkingen van de techniek, en stimuleringsmaatregelen voor het gebruik van de fiets.

Bij goederentransport:de voor- en nadelen van de verschillende vormen van transport voor het milieu. Maar ook aan typisch Europese onderwerpen zoals de afstemming van de Europese infrastructuur (de zgn. Trans Europese Netwerken), aan eerlijke beprijzing van transport, aan veiligheid en aan de sociale aspecten in de transportsector, zoals de zwakke positie van de eigen rijders.

Deze dag biedt een uitstekende gelegenheid om met leden van GroenLinks in het Europees Parlement, de medewerkers van GroenLinks en de Groene Fractie op het gebied van vervoer en milieu, en mensen van milieu-, transport- en vervoersorganisaties kennis te maken. Tijdens de workshops gaat het er nadrukkelijk om dat het verband wordt gelegd tussen het Europese en het lokale en regionale beleid. Waar moet Europa meer aandacht aan besteden? Waar schiet Europa tekort en waar kan Europa oplossingen bieden?

Iedereen wordt uitgenodigd om vooraf aan te geven wat wenselijk is om te bespreken, per e-mail of fax of telefoon bijvoorbeeld.

Lokatie:Het Europees Parlement

Spaakgebouw

Wiertzstraat

B-1047 Brussel

De zalen: `s ochtends PHS 0C41, `s middags 1C47

Om 17.00 uur wordt de dag afgesloten in de kroeg. Er kan eventueel een hotel voor u gereserveerd worden. Na inschrijving ontvangt u het definitieve programma. De lunch in het Europees Parlement en de reiskosten worden vergoed.

Informatie en inschrijvingen bij Edwin Vink of Marianne de Jonge: Telefoonnummer : 0032-2-2845327, Fax: 0032-2-2849327. Of per e-mail .