Files in de lucht, ook daar is het druk in Europa. De luchtverkeersleiding is belangrijke voor de veiligheid in de lucht. Het Europees Parlement wil het aantal verkeersleidingen in Europa terugbrengen van 40 naar 7. "Dat komt de coördinatie tussen de verkeerstorens ten goede en zorgt voor grotere veiligheid, kortere files en dus minder uitstoot in het Europese luchtruim", aldus GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman.

Een ongeluk begin juli, waarbij een Russisch passagiersvliegtuig en een Brits vrachtvliegtuig in Zuid-Duitsland op elkaar botsten, maakte wederom duidelijk dat een geïntegreerd Europees verkeerscontrolesysteem broodnodig is. Ook de Duiste minister van Vervoer Kurt Bodewig onderschreef dat. "We hebben een verenigd Europees luchtruim nodig. Het netwerk van verschillende staten moet worden vervangen door een uniform systeem", aldus Bodewig begin juli.

Frankrijk dwarsligger

De grootste tegenstander van integratie van de verkeerleidingen in Europa is Frankrijk, aldus Bouwman. "Enerzijds vrezen zij voor het verlies van arbeidskrachten, anderzijds wil Frankrijk haar militaire onafhankelijkheid niet opgeven en dus de regie over haar luchtruim houden. Ik vind dat veiligheid in deze boven werkgelegenheid gaat." In het voorstel, dat het Europees Parlement dinsdag 3 september aannam, behouden de lidstaten het recht om in noodgevallen hun luchtruim voor militaire doelen te reserveren. Hiermee is aan de eis van Frankrijk gedeeltelijk tegemoet gekomen.

Minder uitstoot

Naast veiligheid zullen ook de 'files' in de lucht, het wachten in de lucht voordat een vliegtuig het sein krijgt te landen, verminderen. Bouwman: "Dat betekent minder vertragingen en een einde aan nodeloze CO2-uitstoot door rondcirkelende vliegtuigen boven Europese vliegvelden."

Herrie

Minder tevreden is Bouwman met het resultaat tot harmonisering van geluidsheffingen. "Hoewel het voorstel van de Europese Commissie door het Europees Parlement is aangescherpt is die nog steeds te vrijblijvend. Lidstaten mogen zelf beslissen of zij al dan niet tot geluidsheffingen over gaan. Dat is geen structurele bevordering van stillere vliegtuigen in Europa en zorgt bovendien voor concurrentievervalsing tussen vliegvelden." Een wijzigingsvoorstel van de Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, voor verplichte minimumheffingen voor lawaaierige vliegtuigen haalde het helaas niet.