Nederland heeft zich bij het toekennen van de miljoenensubsidie aan luchthaven Twente niet aan de Europese mededingingsregels gehouden. Dat antwoordde de Europese Commissie op vragen van GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg. GroenLinks-Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak vraagt vandaag opheldering aan minister Bos. De staatssteun van 3 miljoen aan luchthaven Twente staat opnieuw ter discussie. De lopende aanbestedingsprocedure moet worden stopgezet.

Nederland wil luchthaven Twente openstellen voor commerciële burgerluchtvaart. Geen enkele exploitant wil daar zijn vingers aan branden. Kathalijne Buitenweg: "Ik vermoed omdat het niet rendabel is. Dat is ook niet zo gek omdat 60 kilometer van Twente al commerciële burgerluchtvaart plaatsvindt, op de luchthaven van Münster Osnabrück. Het luchthavenbeleid moet veel Europeser bekeken worden. Het is een verspilling van belastinggeld als lidstaten flink investeren in de ontwikkeling van regionale luchthavens terwijl er bij de buren faciliteiten genoeg zijn."
Om exploitanten alsnog te verleiden heeft het Rijk drie miljoen op tafel gelegd.

GroenLinks is altijd tegen het openhouden van luchthaven Twente geweest. Niet alleen omdat het onnodig is maar vooral ook omdat het schadelijk is voor mens en milieu. Kathalijne Buitenweg: "Vliegtuiglawaai en vieze lucht spreiden zich door de groei van regionale luchthavens als een inktvlek boven Nederland en Europa uit. Dit met alle gevolgen van dien voor onze gezondheid en die van onze kinderen."

De antwoorden van de Europese Commissie moeten een enorme teleurstelling zijn voor de Nederlandse regering. Een aantal weken geleden vernietigde de Raad van State ook al de plannen voor een baanverlenging op luchthaven Eelde. Ook die plannen hadden bij de Europese Commissie aangemeld moeten worden, maar ook toen had het kabinet dat niet gedaan.

Vandaag vraagt GroenLinks-Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak opheldering aan minister Bos. Het kabinet is nu in een maand tijd twee keer door de mand gevallen. GroenLinks vraagt zich af of de Europese regels wel zijn gevolgd bij de publieke financiering aan luchthaven Lelystad en luchthaven Eindhoven. Wijnand Duyvendak: "Voorlopig moet Nederland de publieke financiering aan alle regionale luchthavens opschorten. Eerst moet uitgezocht worden welke publieke financiering wel en welke niet aan de Europese regels voldoet. Maar afgezien van die hele mededingingsdiscussie vind ik eigenlijk dat luchthavens sowieso hun eigen broek op moeten houden. Waarom zouden we het schaden van milieu en volksgezondheid subsidiëren?"

Wijnand Duyvendak

Kathalijne Buitenweg