Vandaag is het rapport naar de fouten bij de A4 en A74 van het onderzoeks- en verificatiebureau van de Tweede Kamer (OVB) openbaar gemaakt. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft bij beide wegen zulke grote fouten gemaakt dat alternatieven ten onrechte buiten beschouwing werden gelaten. Minister Eurlings heeft vervolgens 10 maanden gewacht met het melden van de gevolgen hiervan aan de Kamer.

Tot slot blijkt uit het rapport dat de verkeerskundige modellen eenvoudig te manipuleren zijn. Hierdoor kunnen wegen worden aangelegd, terwijl deze eigenlijk niet nodig zijn.
GroenLinks wil dat minister Eurlings onmiddellijk maatregelen neemt, waardoor herhaling uitgesloten is. Verder dringt GroenLinks aan op een grondige herziening van de rekenmodellen waardoor nutteloze asfalt voorkomen wordt.

De Milieufederatie Zuid-Holland ontdekte vorig jaar dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat grote fouten had gemaakt bij de verkeersberekeningen van de A4. Begin dit jaar werd door een extern bureau een soortgelijke fout bij de A74 ontdekt.
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat er sprake is van veel meer fouten bij zowel de A4 als A74. Het rapport is verder erg kritisch over Rijkswaterstaat. Niet alleen heeft deze dienst de fouten niet voorkomen, maar is er evenmin in geslaagd om deze naderhand te ontdekken.

GroenLinks wil dat minister Eurlings maatregelen neemt om herhaling van deze fouten te voorkomen. Hiervoor moet de organisatie van Rijkswaterstaat worden doorgelicht. De tot dusverre door Eurlings aangekondigde stappen leiden er volgens het rapport slechts toe dat gemaakte fouten eerder kunnen worden ontdekt , maar niet worden voorkomen.

Het is verontrustend dat kleine vergissingen blijkbaar tot verspilling van honderden miljoenen euro’s kunnen leiden. `De rekenmodellen moeten herzien worden. Allereerst moet hierbij openbaar worden gemaakt wat de gebruikte gegevens zijn. Op deze wijze kan worden nagegaan of voldoende rekening is gehouden met zaken als de stijgende olieprijs
Ten tweede moeten verschillende alternatieven op tafel komen, waardoor de Tweede Kamer een afgewogen oordeel kan maken. Hierdoor wordt voorkomen dat honderden miljoenen over de balk worden gesmeten voor onnodige asfalt.

Wijnand Duyvendak