Het doel van de nieuwe EU-Grondwet is de Europese Unie bestuurbaarder en democratischer maken. De teleurstelling over het mislukken van de Europese Top vorige week mag er niet toe leiden dat het kind met het badwater wordt weggegooid. “De noodzaak van nieuwe Europese spelregels is daardoor alleen maar bevestigd”, aldus GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk.

Treurig
In het licht van de inhoud van de hele ontwerptekst van de EU-Grondwet, zoals opgesteld door de Conventie onder leiding van Giscard d'Estaing, is het te betreuren dat de discussie op de Europese Top van de regeringsleiders zich focuste op details als de hoeveelheid eurocommissarissen en het stemgewicht van ieder land. De Top leek compleet voorbij te gaan aan de noodzaak van democratisering van de Europese Unie. Lagendijk: “Nationale regeringsleiders jagen nationale belangen na. Uit het mislukken van de top vorige week onder Italiaans voorzitterschap blijkt dat die methode van onderhandelen een achterhaald concept is. Het betekent echter niet dat de inhoud van die Europese Grondwet niet deugt.”

Zwarte piet
Ook is nu gebleken dat het niet het Europees Parlement noch de Brusselse bureaucratie is die vernieuwing van de EU tegen houdt. “De zwarte piet ligt nu toch echt bij de EU-lidstaten en de regeringen die blijven hangen op het streven naar eigen belang, wat zich gaat wreken. Want ook de lidstaten zijn gebaat bij een werkbare, democratisch functionerende Europese Unie.” Lagendijk hoopt dat Ierland en Nederland, de twee landen die komend jaar voorzitters van de Europese Unie zijn, de ambitie hebben om de Europese Grondwet nieuw leven in te blazen.

Europarlement
Ook het Europees Parlement kan grondwetdiscussie aanzwengelen. “In de aanloop naar de verkiezingen van juni 2004 moeten de verschillende politieke partijen helder maken hoe zij willen dat die EU-Grondwet eruit moet zien. In het najaar van 2004 moet het Europees Parlement dan een nieuwe concept-grondwet presenteren, gebaseerd op huidige maar rekening houdend met de bezwaren van de lidstaten. De regeringen van de EU-lidstaten kunnen dit oordeel niet zo gemakkelijk naast zich neerleggen.”

Resolutie
Donderdag 18 december nam het Europees Parlement een gezamenlijke resolutie aan. Daarbij wordt de regering van Ierland, die vanaf 1 januari voorzitter is van de EU, opgeroepen om de regeringen van de EU-lidstaten voor 1 mei bijeen te roepen om aan een oplossing te werken.