Het Europees Parlement heeft ingestemd met het verhogen van de vervoerslimiet voor vrachtwagens tot 60 ton. Joost Lagendijk (GroenLinks) is teleurgesteld dat de monstertrucks hun intrede doen op de Europese wegen. Volgens hem is een verhoging van de vervoerslimiet een ramp voor het milieu en zal deze leiden tot meer ongelukken.

De huidige vervoerslimiet in Europa is vastgesteld op 40 ton. Lagendijk is vooral bang dat de Europese wegen met de komst van de langere en zwaardere vrachtwagens, die ook wel megaliners of treintrucks genoemd worden, er onveiliger op worden: "De Europese infrastructuur is niet berekend op de nu voorgestelde verhoging van het toegestane gewicht met 50 %. De kans is groot dat wegen en bruggen schade oplopen waardoor onveilige situaties ontstaan. Dat is een onverantwoord risico dat we niet mogen nemen."

Stimulans voor wegtransport
Naast de infrastructuurkosten is GroenLinks ook uit milieuoogpunt tegen toelating van de 60-tonners. “De monstertrucks botsen frontaal met het Europees milieubeleid. Door de vervoerslimiet te verhogen naar 60 ton wordt transport over de weg nog goedkoper. Dit terwijl we juist transport per spoor en over het water aantrekkelijker moeten maken vanwege de lagere uitstoot van fijnstof en broeikasgassen”, aldus Lagendijk.

Teleurstelling in collega's
GroenLinks is onaangenaam verrast dat er nu een meerderheid in het Europees Parlement is voor verhoging van de vervoerslimiet. Lagendijk reageert vol onbegrip: "Dit jaar nog was er een ruime meerderheid in de transportcommissie tegen het voorstel vanwege het veiligheids- en milieuargument. In de tussentijd is er geen nieuwe informatie bijgekomen en toch is een meerderheid van mijn conservatieve, socialistische en liberale collega´s omgedraaid als een blad aan de boom."

Zie ook: