Het NEA-rapport dat in opdracht van gemeenten en provincies de effecten van de bezuinigingen van dit kabinet op het openbaar vervoer onderzocht, toont hoe het stads- en streekvervoer onttakeld zal worden. Tot nu toe beweerden de verantwoordelijke bewindslieden dat de bezuinigingen met efficiëntieverbeteringen opgevangen konden worden.

De Kamer ging met deze argumentatie akkoord en verwierp een voorstel van GroenLinks bij de begrotingsbehandelingen eind 2002 om de bezuinigingen ongedaan te maken. GroenLinks wil nu weten waar deze argumentatie op gebaseerd was. Nu de effecten veel erger blijken dan het ministerie aannam moet de bezuiniging op zijn minst verminderd worden.

GroenLinks heeft vragen gesteld.

Wijnand Duyvendak

Vragen Kamerlid Duyvendak aan de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat 1 september 2003

1. Heeft u kennis genomen van het NEA-rapport 'Bezuiniging Rijksbijdrage Openbaar Vervoer'?

2. Hoe beoordeelt u de conclusie dat de door u voorgestelde bezuiniging slechts voor een klein deel door efficiëntieverbetering en terugdringen zwartrijden kan worden opgevangen?

3. Op welke informatie baseerde u uw - sterk afwijkende - informatie aan de Kamer over de effecten van de bezuinigingen op het openbaar vervoer tijdens de begrotingsbehandeling in het najaar van 2002?

4. Deelt u de conclusie dat er reeds een enorme efficiëntieverbetering is gemaakt in het stads- en streekvervoer?

5. Deelt u de mening dat met deze bezuinigingen het openbaar vervoer netwerk danwel fors uitgekleed zal worden, danwel veel duurder wordt?

6. Kunt u aangeven wat de effecten van de bezuiniging op het aantal reizigers zullen zijn indien gekozen wordt voor tariefsverhoging danwel indien het netwerk wordt uitgekleed?

7. Bent u van plan de bezuinigingen op het openbaar vervoer opnieuw te bezien?