Uit een peiling van de Politieke Barometer blijkt dat 75% van de Nederlanders er voorstander van is dat het kabinet in duurzaamheid investeert om de crisis te bestrijden. Het is daarmee de populairste investering onder de kiezers. Volop steun dus voor de Green New Deal waar GroenLinks al maanden voor pleit.

Opmerkelijk is verder dat het populairste bezuinigingsvoorstel onder de kiezers de afschaffing is van de zogenaamde ‘aanrechtsubsidie’. Dit woord is drie jaar geleden door Femke Halsema bedacht als typering van de belastingkorting die niet-werkende partners van kostwinners ontvangen.

Volledige afschaffing van de aanrechtsubsidie kan zes miljard euro opleveren. 42% van de Nederlanders is hier voorstander van, 35% is er tegen. Daarmee is het de enige bezuinigingsmaatregel die door een meerderheid lijkt te worden gesteund. De beperking van de hypotheekrenteaftrek, verhoging van de AOW-leeftijd en het versoberen AWBZ, kunnen met respectievelijk 54%, 63% en 68% aan tegenstanders op een veel geringer draagvlak rekenen.

Femke Halsema: “Met deze cijfers in de hand kan ik volgende week in het debat met de premier nog sterker aandringen op extra groene investeringen en het snijden in de aanrechtsubsidie. Het is immers belangrijk dat deze effectieve maatregelen op een groot draagvlak lijken te kunnen rekenen.”

Bekijk het onderzoek

Bekijk de "Green Deal" van GroenLinks