De oprichting van het Nederlands Nationaal Instituut voor de Rechten van de Mens (NIRM) is een stap dichterbij gekomen. Op initiatief van Farah Karimi heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen die de regering oproept om dit zo snel mogelijk te regelen.

De motie is mede ondertekend door de PvdA en D66 en kon tijdens de stemmingen ook op steun van de VVD rekenen. Het nieuwe instituut moet opkomen voor de mensenrechten in ons eigen land. Die staan ook in Nederland onder druk door tal van maatregelen die worden genomen in de strijd tegen het terrorisme. Nederland geeft bijvoorbeeld grote hoeveelheden vertrouwelijke gegevens over vliegtuigpassagiers vrij aan de Verenigde Staten. Een sterk en onafhankelijk nationaal instituut voor de mensenrechten kan helpen om dit soort kwesties aan te kaarten. Ook kan het instituut gevraagd en ongevraagd advies geven aan de regering.

Het instituut is een initiatief van diverse organisaties verenigd in de Liga voor de Rechten van de Mens. Minister Bot van Buitenlandse Zaken voor het nieuwe instituut, maar naar verluid liggen de ministers van Justitie en Bestuurlijke Vernieuwing dwars. Met de uitspraak van de Kamer moet de regering nu weldegelijk werk maken van het Nederlands Nationaal Instituut voor de Rechten van de Mens (NIRM).

Farah Karimi