In de onderhandelingen over de Europese Grondwet doet de Nederlandse regering, op instigatie van minister Zalm, voorstellen die de Europese Unie nog minder democratisch maken dan zij nu is. Daarmee stelt het kabinet-Balkenende de steun van progressieve partijen voor die Grondwet in de waagschaal, stellen Buitenweg (GroenLinks), Van Hulten (PvdA) en Van der Laan (D66).

In juli leverde de Europese Conventie onder leiding van Giscard d’Estaing een blauwdruk voor een Europese Grondwet af. Sinds oktober onderhandelen de regeringen van de huidige en toekomstige EU-landen in een zogenaamde Intergouvernementele Conferentie (IGC) over de definitieve tekst van de Grondwet.

Couppoging
Ook de Nederlandse regering wenst ‘zo dicht mogelijk bij het resultaat van de Conventie te blijven’. Maar ondertussen is minister Zalm mede-aanstichter van een couppoging die het hele idee van een Europese Grondwet tot een farce dreigt te maken. Zo dreigen cruciale besluiten over de besteding van Europees geld naar de achterkamertjes te verhuizen. Het kabinet, Zalm voorop, is op deze manier hard op weg steun voor de Europese Grondwet te verspelen, aldus Kathalijne Buitenweg (GroenLinks), Michiel van Hulten (PvdA) en Lousewies van der Laan (D66) in een opinieartikel in De Volkskrant (donderdag 13 november).

Klik hier voor het hele artikel