Vrijdagmorgen werd, op initiatief van Kathalijne Buitenweg vier maal het quorum gevraagd, viermaal bleken er geen 209 leden aanwezig. Alle Nederlandse delegaties ondersteunden het initiatief, alleen Ria Oomen Ruíjten (CDA) was er niet zo mee ingenomen. GroenLinks wil de vrijdag in Straatsburg als volwaardige vergaderdag of afschaffen.

(persverslag van de Voorlichtingsdient van het Europees Parlement, dd. 15 april 2000)

VERZOEKEN OM VASTSTELLING QUORUM

Op het moment dat voorzitter Jan-Kees WIEBENGA (ELD, NL) de stemming aankondigt over het verslag-Pesälä, vraagt Kathalijne BUITENWEG (GROENEN/EVA, NL) het quorum, zoals ze maandag al had aangekondigd en enkele weken eerder al aan de Conferentie van Voorzitters, die de agenda vaststelt, had laten weten. Buitenweg zegt dat parlementsleden van verschillende fracties de agenda op de vrijdag van de zitting in Straatsburg te licht vinden en oprecht van mening zijn dat zij hun tijd elders beter kunnen besteden. Daardoor is bij stemmingen op vrijdag de afspiegeling van het electoraat niet gegarandeerd. Om aan te zetten tot een keuze tussen ofwel verzwaring van de agenda op vrijdag ofwel afschaffing van de vergadering op vrijdag, vraagt zij nu het quorum aan.

Om het quorum aan te vragen, moeten tenminste 32 leden opstaan. Voorzitter Wiebenga constateert dat meer dan 32 leden het quorum aanvragen. Vervolgens wordt het aantal aanwezige leden geteld en constateert voorzitter Wiebenga dat het quorum niet is bereikt en dat de stemming over het verslag-Pesälä op de agenda van de volgende vergadering wordt geplaatst.

Bernd POSSELT (EVP/ED, D) maakt bezwaar tegen de quorumaanvraag. Hij vindt weliswaar ook dat de agenda op vrijdag te licht is, maar wil die verzwaren door te werken en niet door sabotage.

Michiel VAN HULTEN (PES, NL) steunt samen met andere collega's de actie van Buitenweg, die zeker niet is bedoeld als sabotage en daarom ook ver van te voren werd aangekondigd. Van Hulten hoopt dat de Conferentie van Voorzitters de agenda voor 2001 verandert en vraagt het quorum aan voor de volgende stemming; die over het verslag-Maat.

Voorzitter Wiebenga stelt opnieuw vast dat het quorum niet is bereikt.

Ria OOMEN-RUIJTEN (EVP/ED, NL) stelt vast dat de Nederlandse collega's die het quorum hebben aangevraagd er normaliter niet zijn op vrijdag. Dat is zij nagegaan en zij heeft geconstateerd dat kennelijk geen enkele vrijdag belangrijk genoeg is voor deze mensen. Zij hebben hun genoegen gehad, hebben voor radio en tv kunnen optreden. Oomen-Ruijten vindt dat zij het werk saboteren en het nest bevuilen ten koste van mensen als zijzelf, die aanwezig zijn om keurig hun werk te doen. Ze biedt uit plaatsvervangende schaamte haar excuus aan. Ze meent dat als de quorumaanvragers net als zij hadden gewerkt in de afgelopen periode en net als zij een persoonlijk mandaat van de kiezers hadden gehad, zij zich wel anders zouden gedragen.

Martin SCHULZ (PES, D) keert zich eveneens tegen de gevolgde methode. Wie de agenda wil veranderen, moet het debat aangaan en niet zo'n spontane actie gebruiken. Collega's die hun werk hebben gedaan en er gisteravond nog van uit gingen dat zij konden werken vandaag, worden nu gestraft. Bovendien wijst Schulz er op dat vrij gekozen volksvertegenwoordigers nooit gedwongen kunnen worden aan een stemming deel te nemen.

Bernd POSSELT (EVP/ED, D) doet een oproep met de actie op te houden, omdat nu een belangrijke resolutie over de hongersnood in Ethiopië in stemming wordt gebracht.

Lousewies VAN DER LAAN (ELD, NL) loochent dat het om een spontane actie gaat. Deze actie is zes weken van te voren aangekondigd, zodat iedereen ruim de tijd heeft gehad de agenda te veranderen. En, zegt ze, de actie zal doorgaan, iedere vrijdag, tot het doel is bereikt. Ze vraagt opnieuw het quorum aan.

Voorzitter Wiebenga constateert bij de stemming over een resolutie over Ethiopië opnieuw dat het quorum niet is bereikt.

Jacques POOS (PES, L) is het om het even of het een spontane dan wel goed voorbereide actie is. Het blijft sabotage van de anti-Straatsburg-lobby.

Pernille FRAHM (EVL/NGL, DK) heeft er genoeg van de hele tijd het verwijt te krijgen dat ze haar werk niet goed doet omdat ze aan de quorumactie deelneemt. Een parlement dat serieus genomen wil worden, zal zichzelf eerst serieus moeten nemen. En dat gebeurt niet als onderworpen behandeld op een moment dat de mensen er niet zijn. Het gaat simpelweg om de vaststelling of het Parlement zijn eigen regels volgt.

Van Hulten vraagt aan het begin van de stemming over het verslag-Thyssen opnieuw het quorum aan. Voorzitter Wiebenga constateert opnieuw dat het quorum niet is bereikt.

Colette FLESCH (ELD, L) betreurt de afwezigheid van collega's die net zo gehecht zijn aan Straatsburg als zijzelf.

Eduard BEYSEN (ELD, B) spreekt van een subversieve actie van leden die een nummertje opvoeren. Hij vindt dat men het Parlement niet zo mag verlagen.