Schiphol wil de milieugrenzen oprekken om ruimte te maken voor 100.000 nieuwe vluchten. In sommige dichtbevolkte delen van Amsterdam zal de overlast daardoor verdrievoudigen. GroenLinks wil dat deze plannen onmiddellijk van tafel gaan.

Schiphol probeert opnieuw schaamteloos te profiteren van de ingewikkelde milieuregels die gelden voor de luchthaven. Keer op keer blijken deze grenzen van elastiek te zijn. De grenzen zijn bedoeld om de overlast te beperken en om Schiphol te dwingen zich verantwoord te gedragen. In de praktijk gebeurt steeds het omgekeerde: de regels bepalen niet wat Schiphol doet maar Schiphol bepaalt wat de regels doen. Het huidige voorstel zou de zevende versoepeling van de regels in tien jaar zijn. Minister Eurlings kan de eerste verkeersminister zijn die breekt met deze slechte traditie en een einde maakt aan de vrijstaat Schiphol.

Schiphol is een milieuonderzoek (MER) gestart om te onderbouwen waarom de luchthaven opnieuw moet kunnen groeien. Schiphol wil nog voor dit jaar de milieugrenzen fors versoepelen. In totaal wil Schiphol ruim 100.000 extra vluchten, op de Buitenveldertbaan gaat het om 80.000 extra vluchten. Dit betekent een verdrievoudiging van de geluidshinder in Buitenveldert, Amstelveen en Amsterdam Zuid-Oost. De luchthaven wil fors groeien, juist in druk bevolkte gebieden. Rond enkele weilanden waar nauwelijks mensen wonen gaat de overlast iets omlaag. De volledige gegevens van deze MER zijn op te vragen bij GroenLinks.
De nu door Schiphol beoogde groei met minimaal 100.000 vluchten betekent eveneens twintig procent meer bijdrage aan de klimaatverandering. Over de effecten hiervan vinden we niks terug in de MER.

Schiphol wil met de huidige plannen haar eigen groei alvast veilig te stellen. De milieurichtlijnen waar het plan aan moet voldoen zijn nog niet eens vastgesteld. Deze MER had er dus helemaal nog niet kunnen zijn. De ministers moeten eerst de richtlijnen vaststellen, daarna kan de studie van Schiphol pas starten. Schiphol trekt zich daar niks van aan en presenteert alvast de gewenste uitkomsten. De luchthaven heeft haast omdat de geluidsnormen dit jaar overschreden dreigen te worden. Dat zou leiden tot minder groei en mogelijk hoge boetes. Hoe eerder de versoepeling geregeld is, hoe makkelijker er doorgegroeid kan worden.

Vanochtend debatteert de Kamer over Schiphol. GroenLinks is verbijsterd en zal de ministers Eurlings en Cramer vragen de plannen van Schiphol direct naar de prullenmand te verwijzen.

Wijnand Duyvendak