GroenLinks groeit en heeft inmiddels ruim 21 duizend leden. Woensdag 17 juni kregen nieuwe leden - die zich daarvoor hadden opgegeven - een rondleiding in het Europees Parlement. De uitbreiding, gen-voedsel, een sociaal Europa, asielbeleid, allerlei onderwerpen kwamen (kort) aan bod.

Om elf uur waren nieuwe leden woensdagochtend op plaats van bestemming: het Europees Parlement. Na een welkomstwoord van GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman, die inging op sociaal beleid in Europa, werd de groep in tweeën gesplitst. De nieuwe leden kregen een rondleiding door het immense gebouw en er werd ingegaan op de werkwijze van de verschillende instituten van de Europese Unie en het Europees Parlement. Ook maakten de leden kennis met de Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt.

GroenLinks-gang
In de ‘GroenLinks-gang’, waar alle kantoren van de medewerkers en parlementariërs van GroenLinks in de Europese Unie zitten, was een korte, informele lunch. Daarna presenteerden de europarlementariërs van GroenLinks zich, en gingen in op hun deelterreinen.

Uitbreiding
GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk ging, aan de hand van de kaart van Europa, in op de uitbreiding die de Europese Unie in 2004 te wachten staat. Ook de landen die niet in 2004 toetreden, Roemenië, Bulgarije en Turkije, kwamen aan de orde. “Wat is de grens voor de Europese Unie”, vroeg één van de nieuwe GroenLinksleden. Rusland is te groot voor Europa, reageerde Lagendijk helder, en met landen als Marokko en Algerije moet veel samengewerkt worden. Opname in de Europese Unie is voor die landen een brug te ver. Voor de Balkanstaten ligt lidmaatschap van de EU veel meer voor de hand, aldus Lagendijk.

Gen-voedsel
Vervolgens ging Alexander de Roo zo’n veertig minuten in op de werkwijze in de milieucommissie van het Europees Parlement waar hij vice-voorzitter van is. Voedselveiligheid, milieubescherming, genetische manipulatie, landbouw, over van alles werd (kort) gediscussieerde. Na een presentatie van (het Europese deel van) de website van GroenLinks door de internet-redacteur van GroenLinks-Europa, Noëlle Beerepoot, werd een kijkje in de keuken van het Europese debat genomen. Het Conventie-debat, over Grondwet van de EU, werd vanaf de publieke tribune gevolgd.

Asiel
Tenslotte ging GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg o.a. in op strafrechtsamenwerking in Europa en het Europees asielbeleid. Ook de hervormingsstrijd van het Europees Parlement kwam aan de orde. Buitenweg had ook de eer aan degene die de leukste leus had verzonnen voor de verkiezingen van het Europees Parlement in juni 2004.

Nieuwe kans
Om 18:00 uur zat het inhoudelijke deel van het bezoek van de nieuwe GroenLinksleden aan het Europees Parlement erop. Acht oktober 2003 is er een nieuwe kans voor nieuwe GroenLinks-leden om kennis te maken met de europarlementariërs van GroenLinks in Brussel. Nieuw lid? Geef u op, meld u aan!