Het ministerschap van Peijs kan halverwege als mislukt worden beschouwd. De verkeersnota die het kabinet morgen presenteert, maar nu al op straat ligt, is een grote teleurstelling. Een noodzakelijk besluit over een kilometerheffing wordt aan een nieuw kabinet gelaten. Dit ministerschap bestaat uit vier verloren jaren met stilstand op de weg, stilstand in het OV en onvoldoende bescherming van milieu en gezondheid.

Minister Peijs bekijkt het verkeer door een betonnen bril. Miljarden worden gestopt in extra asfalt en het OV wordt als stiefkindje behandeld. Het taboe op beprijzing blijft. Weer wordt de invoering van een slimme kilometerheffing doorgeschoven naar een nieuw kabinet. Sinds 1989 (minister Kroes) wordt beprijzing zogenaamd "voorbereid voor een volgend kabinet". Peijs zet deze treurige traditie voort.

Peijs kiest met deze nota voor de gevestigde belangen van de oude economie, van de transportsector en van de autorijder. Daarmee gaat ze voorbij aan de belangen van miljoenen mensen, die dagelijks geconfronteerd worden met de keerzijde: vuile lucht, herrie, onveiligheid en uitholling de publieke functie van het openbaar vervoer.

Het kabinet schrijft het OV definitief af als schoon alternatief voor de auto. Hiermee toont hij zich een kille saneerder van het openbaar vervoer. De nota bevat geen nieuwe plannen voor trein, bus en metro. Bovendien blijft het onderhoudsniveau van het spoor op het huidige lage niveau: tot 2020 zal 1 op de 9 treinen vertraagd zijn. Het wachten is op de volgende grote ontsporing.

GroenLinks wil een mobiliteitsbeleid zonder taboes, dat écht werkt en ook rekening houdt met reizigers, omwonenden en milieu. Naast investeren in OV is beprijzing het enige alternatief om Nederland in beweging te krijgen. Wachten tot een volgende kabinetsperiode is niet alleen laf, het kost ook veel geld aan extra asfalt.

Om op korte termijn wel iets te doen aan beprijzing van het verkeer legt GroenLinks de initiatiefwet-Duyvendak op tafel. Met deze wet kan de lucht in steden schoner worden en de leefbaarheid en bereikbaarheid vergroot. Hiertoe wordt op en binnen de ring rond grote steden een regulerende verkeersheffing ingevoerd. Zo kunnen we al snel iets doen om de overlast van het autoverkeer te beperken.

Wijnand Duyvendak