GroenLinks Kamerlid Mariko Peters is teleurgesteld in de nieuwe strategie voor Afghanistan die president Obama vannacht heeft gepresenteerd. Volgens GroenLinks geeft Obama een militair antwoord op een politiek probleem. Nederland noch Europa heeft een antwoord hier op. Peters roept daarom vandaag de Nederlandse regering tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Defensie nogmaals op om met een doordachte nieuwe strategie voor Afghanistan te komen. Eén met politieke antwoorden. Hierin moeten ook de ambities worden opgenomen van Nederland na beëindiging van de missie in Uruzgan eind 2010.

Volgens GroenLinks is het een slechte zaak dat Obama met zijn nieuwe strategie ervoor kiest om de Afghaanse problemen aan te pakken met militaire oplossingen. "De keuze van Obama voor een overwegend militaire strategie schiet tekort. Er zijn politieke oplossingen nodig, geen nieuwe bezettingsmacht in Afghanistan. Wel is het goed dat Obama Afghanistan niet in de steek laat en fouten uit het verleden wil herstellen. Obama ziet dat de Afghaanse burgers meer bescherming nodig hebben", zegt Peters.

De belangrijkste problemen in Afghanistan zijn straffeloosheid, criminaliteit, corruptie en het bestuur dat gebrekkig functioneert. Deze problemen zijn de voedingsbodem voor de Taliban en al Qaida in Afghanistan en Pakistan.  Peters: "De 30.000 extra militairen met een agenda voor anti-terrorisme en een versnelde exit-strategie zijn geen oplossing. Er moet nog veel meer ingezet worden op rechtshandhaving en het opbouwen van het politieapparaat en democratische instituties".

GroenLinks heeft in 2007 een Alternatieve Strategie voor Afghanistan gepresenteerd. Deze pleit voor beperking van de militaire inzet van Nederland en bondgenoten tot defensieve presentie ter bescherming van burgers en opleidingstaken. Offensieve operaties worden beëindigd. Die aanpak biedt immers geen structurele oplossing. In plaats daarvan komt er veel meer nadruk op diplomatie en wederopbouw.