Bij de jaarlijks vaststelling van de vergaderkalender van het Europees Parlement stond de 'Straatsburgvrijdag' tot verbazing van velen, als een duveltje uit een doosje, weer op de agenda. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg: "Ik vind het prima om vrijdags te vergaderen, graag zelfs, op voorwaarde dat collega-parlementariërs ook aanwezig zijn zodat er ook echt gewerkt kan worden. Dat is helaas een utopie."

uitslag stemming

Het Europees Parlement vergadert meestal in Brussel, maar de plenaire vergaderingen zijn in Straatsburg. Sinds de laatste verkiezingen in juni 1999 is het vereiste quorum op vrijdag in Straatsburg nooit gehaald, maar zonder bezwaar kan de vergadering gewoon doorgaan. Buitenweg: "Slechts een handjevol parlementariërs nam daardoor de besluiten. Dat tastte de geloofwaardigheid en de representativiteit van het Europees Parlement aan."

Actie

Een onwenselijk situatie vonden Buitenweg van GroenLinks, Michiel van Hulten van de PvdA en Lousewies van der Laan van D66 en ondernamen actie. Op vrijdag in Straatsburg werd voor de stemming het quorum aangevraagd. Het quorum is het minimumaantal leden dat op de vergadering aanwezig moet zijn om een stemming geldig te maken, eenderde van de 626 leden van het Europees Parlement. Toen bleek dat telkens te weinig europarlementariërs aanwezig waren, is de discussie over de vrijdag als vergaderdag in Straatsburg twee jaar geleden door het drietal op scherp gesteld en gewonnen. Hierdoor is de Straatsburgvrijdag uiteindelijk geschrapt.

Franse druk

Met name het Frans nationale belang speelt een belangrijke rol in het pleiten vóór zitting in Straatsburg. Hoewel Straatsburg gezien de geschiedenis, als verzoeningsplek na de Tweede Wereldoorlog, een goede plek kan zijn, ligt het in de ontwikkeling van de Europese Unie inmiddels meer voor de hand het Parlement fulltime in Brussel te vestigen. De Europese Commissie en de Raad van Ministers zijn daar ook gevestigd.

Het Europees Parlement pendelt al jaren, tot ongenoegen van velen, heen en weer tussen Brussel en Straatsburg. Dit reizend circus is het gevolg van een beslissing van de Europese regeringsleiders. Als compromis hebben de regeringsleiders Frankrijk beloofd de plenaire, de gezamenlijke, vergaderingen in Straatsburg te houden. Buitenweg: "De Fransen houden angstvallig vast aan de vrijdagzitting, omdat ze bang zijn dat Straatsburg als zetel van het Parlement ter discussie komt te staan. Ze staan echter erg zwak, daar zij, samen met de Italiaanse parlementariërs, het minst aanwezig zijn op vrijdag in Straatsburg."

Legionella

Vorige week bleken sporen van legionella, de veroorzaker van de veteranenziekte, in de leidingen van het parlementsgebouw in Straatburg te zitten. Ondanks dat besloten de fractievoorzitters van het Europees Parlement de zitting deze week in Straatsburg door te laten gaan. De Groene-fractievoorzitter stemde tegen dit besluit. Buitenweg pleitte samen met Van Hulten en Van der Laan voor het verplaatsen van de plenaire vergadering van Straatsburg naar Brussel. Buitenweg: "Politieke belangen voerden in dit geval de boventoon en dat is een slechte zaak als gezondheidsaspecten in het geding zijn."

Legionella en andere ziektekiemen ontwikkelen zich gemakkelijk in stilstaande water- en aircosystemen. Het gebouw in Straatsburg is in totaal maar zo'n 60 dagen per jaar in gebruik en staat vaak drie, vier weken echter elkaar leeg. Binnen de Campaign for Parliament Reform, waar Buitenweg samen met Van Hulten en Van der Laan, voortrekker van is, is geopperd de Europese Universiteit in Straatsburg te vestigen. Buitenweg: "Hierdoor krijgt het gebouw een nieuwe bestemming en worden problemen zoals legionella voorkomen. Ook voor de stad Straatsburg is het beter als er permanente bedrijvigheid in wordt gevestigd in plaats van de maandelijkse invasie."

Uitslag

Woensdag 12 juni stelde het Europees Parlement over de agenda van het Europees Parlement 2003. Een meerderheid van het Europees Parlement stemde voor het schrappen van de Straatsburgvrijdag.