Nederlandse jongens hebben ruim twee keer zoveel kans op een stageplek als Marokkaanse jongens. Dat blijkt uit ‘undercover’ onderzoek van GroenLinks. Het is onaanvaardbaar dat discriminatie zo hardnekkig aanwezig blijft, terwijl verschillende ministers (Verdonk, Wijn) discriminatie even hardnekkig blijven ontkennen. De overheid en de werkgevers moeten maatregelen nemen om allochtone jongeren een eerlijke kans te geven.

Nederlandse jongens van autochtone en van Marokkaanse afkomst hebben naar 62 bouwbedrijven gebeld om te vragen of er een stageplek beschikbaar was. Zij hadden exact hetzelfde profiel en dezelfde taalbeheersing. De resultaten waren ontluisterend: van de Nederlandse jongens werd 39 procent uitgenodigd, van de Marokkaanse jongens slechts 17 procent. Het onderzoek toont aan dat Marokkaanse jongeren al op voorhand worden gediscrimineerd: hun kans op een stageplek is 56 procent kleiner. Deze jongeren krijgen zo minder kansen ervaring op te doen en hun studie succesvol af te ronden. GroenLinks vindt dat onaanvaardbaar en pleit voor snelle maatregelen.

Daarnaast hebben we onderzoek gedaan naar ongelijke beloning van allochtonen. Al veel langer is bekend dat vrouwen minder loon krijgen voor hetzelfde werk. Er zijn genoeg aanwijzingen om te vermoeden dat hetzelfde geldt voor allochtonen. Het blijkt dat het gemiddelde opleidingsniveau van niet-westerse allochtonen de afgelopen jaren is gestegen, maar het gemiddelde loon is gedaald. Dat is zorgelijk en er is meer onderzoek nodig om te zien hoe dit verklaard kan worden. Niet alleen voor vrouwen maar ook voor allochtonen dient te gelden: gelijk loon voor gelijk werk.

GroenLinks wil de werkloosheid onder allochtone jongeren de komende jaren halveren. Daarom doen wij onder meer de volgende concrete voorstellen:
- Er dient systematisch onderzoek te komen naar discriminatie door bedrijven. Discriminerende bedrijven worden bekend gemaakt en beboet. De overheid doet geen zaken met discriminerende bedrijven.
- Alle jongeren krijgen een garantie op een stageplek. Scholen krijgen extra geld en bedrijven worden beloond als ze stageplaatsen bieden.
- GroenLinks investeert meer dan alle andere partijen in onderwijs om jongeren beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt: 1500 euro extra per leerling.
- Wij hervormen de sociale zekerheid ten gunste van ‘outsiders’ en we zorgen voor de meeste nieuwe banen van alle partijen (250.000).
- CAO’s worden alleen nog algemeen verbindend verklaard als er afspraken in staan om meer allochtonen aan het werk te helpen en discriminatie op de werkvloer aan te pakken. Er komen experimenten met anonieme sollicitaties voor stages.
- Het moet makkelijker worden om aangifte te doen van discriminatie.

GroenLinks publiceerde in augustus 2005 vergelijkbare onderzoeksresultaten. Het is zeer te betreuren dat noch de sector noch de overheid sindsdien vooruitgang heeft geboekt.

Femke Halsema
Kees Vendrik