Het partijbestuur van GroenLinks presenteerde, tijdens het GroenLinks Forum in Utrecht, het ontwerpverkiezingsprogramma voor de Europese verkiezingen van 10 juni 2004 aan de leden. Het is een uitgebreid programma geworden, want veel van de GroenLinkse doelen moeten in de Europese arena bevochten worden.

download programma in pdf
programma in word
programma als text-bestand
programma als rtf-bestandNationale navelstaarderij
GroenLinks doet niet mee aan de nationale navelstaarderij die de Nederlandse politiek de afgelopen twee jaar heeft gekenmerkt. Daarom draagt het ontwerpprogramma de titel ‘Eigenwijs Europees’. GroenLinks vindt nog steeds dat de huidige Europese Unie teveel om markt en munt, te weinig om mens en milieu draait. Maar dat veranderen we niet door ons terug te trekken achter de Hollandse Waterlinie.

Progressieve krachten
Voor een beter Europa zijn juist bondgenootschappen met andere progressieve krachten in Europa nodig. GroenLinks gaat daarom de Europese verkiezingen in als onderdeel van de Europese Groene Partij. Met vijfentwintig groene partijen uit de oude en nieuwe EU-landen zal GroenLinks een grensoverschrijdende verkiezingscampagne voeren.

Europese Grondwet
Het ontwerpprogramma begroet de blauwdruk voor een Europese Grondwet die de Europese Conventie heeft opgesteld. Deze Grondwet geeft de Europese burgers meer grip op de Brusselse besluiten en beschermt hen beter tegen Europese bemoeizucht. Het gevaar bestaat echter dat de regeringen van de EU-lidstaten de democratische vernieuwingen van de Conventie alsnog terugdraaien. In dat geval zal GroenLinks niet aarzelen om een nee-campagne te voeren bij het referendum over de Europese Grondwet. Dit referendum, een initiatief van GroenLinks-Kamerlid Farah Karimi, zal mogelijk tegelijk met de Europese verkiezingen gehouden worden.

Programmapunten
Volgens het ontwerpverkiezingsprogramma wil GroenLinks zich in het Europees Parlement onder meer inzetten voor de volgende zaken:
 De EU ontwikkelt zich tot civiele supermacht, die beter weerwerk kan bieden aan de Amerikaanse spierballenpolitiek.
 De EU legt haar lidstaten geen marktwerking op in de sectoren openbaar vervoer, drinkwatervoorziening, cultuur, onderwijs en gezondheidszorg.
 De Europese landbouwsubsidies gaan op de schop. De EU betaalt boeren alleen nog maar voor de maatschappelijke diensten die zij leveren ten behoeve van natuur, landschap, waterberging, dierenwelzijn, recreatie en zorg.
 De EU krijgt een bindend handvest van dierenrechten. Dat legt onder meer vast dat in de natuurlijke behoeften van landbouwhuisdieren moet worden voorzien. Koeien hebben dus recht op weidegang.
 Er komt een moratorium op nationale maatregelen om asielzoekers te weren. Dat verhoogt de druk om tot een werkelijk Europees asielbeleid te komen.
 Jongeren vanaf 14 jaar mogen deelnemen aan de toekomstige Europese burgerinitiatieven.

Definitief programma
Het ontwerpverkiezingsprogramma is geschreven door een programmacommissie onder voorzitterschap van Sabina Voogd, en vastgesteld door het partijbestuur. Over de definitieve tekst van het verkiezingsprogramma besluit het Congres van GroenLinks op 14 februari 2004. Dan wordt ook de kandidatenlijst vastgesteld.

Klik hier voor het ontwerpverkiezingsprogramma (pdf)