Waar hebben de groenen in het Europees Parlement de afgelopen jaren succes geboekt? En wat zijn de doelen voor de komende jaren? Naast een terug- en vooruitblik staat de verkiezing van het Europees Parlement (juni 2004) deze week op de agenda tijdens de jaarlijkse ‘retraite’ van de Groenen/EVA-fractie in Brussel.

Eenmaal per jaar is er ruimte voor een uitgebreide terug- en vooruitblik tijdens de retraite van de fractie van de Groenen/Europese Vrije Alliantie (Groenen/EVA). De europarlementariërs van GroenLinks maken deel uit van die fractie.

Successen
Grotere en kleinere successen zijn er op allerlei gebied geboekt de afgelopen jaren. Een paar voorbeelden. Op milieugebied zijn in de recycling van oude apparaten, de vooruitgang van ‘Kyoto’, de weerstand tegen GMO-voedsel en terugdringen van dierproeven successen te noemen. Ook op het gebied van burgerrechten heeft de Groenen/EVA-fractie haar stempel kunnen drukken. Zo kwam, onder aanvoering van GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg, een scherpe discussie over de uitlevering van verdachten op gang en ook de Europese privacywetgeving werd verdedigd.

EU als civiele supermacht
Naast een terugblik wordt er vooruitgekeken, bijvoorbeeld over de invulling van het buitenlands beleid van de EU. Donderdag is er een conferentie getiteld: De EU als civiele supermacht. GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk nam het initiatief voor deze groene conferentie. Europa is, in verhouding tot de VS, militair gezien geen supermacht. Toch hoeft de EU op het wereldtoneel niet achter te blijven. Europa heeft namelijk als 'soft-power' de ervaring en de mogelijkheid om als tegenhanger van de VS een stempel op de wereldpolitiek te zetten. Voorwaarde is dat de EU-lidstaten bereid zijn één front te vormen. Klik hier voor het programma van de conferentie.

Verkiezingen juni 2004
Tenslotte staan de verkiezingen van het Europees Parlement die in juni 2004 in alle huidige en nieuwe EU-lidstaten gehouden worden op de agenda. Welke nationale issues staan op de voorpagina’s van de Poolse, Hongaarse of Maltese kranten? Groene vertegenwoordigers uit de nieuwe EU-lidstaten komen woensdag 15 oktober uitgebreid aan bod op de retraite. Zij zetten uiteen welke thema’s in hun land een belangrijke rol zullen spelen tijdens de verkiezingen. Vrijdag 17 oktober zullen Europese groene persvoorlichters uit ‘oude’ en ‘nieuwe’ lidstaten ervaringen uitwisselen en zich over een gezamenlijke verkiezingsstrategie buigen.

De Groenen/EVA-fractie is een samenwerkingsverband van 35 afgevaardigden van groene partijen en 10 afgevaardigden van regionale partijen. Deze 45 parlementariërs, op een totaal van 626, vormen in grootte de vijfde fractie in de Europese volksvertegenwoordiging. Zie voor meer informatie de website van de Groenen/EVA-fractie.