“Afscheid van een markant politicus”
Vandaag, 15 april 2009, bereikte ons het bericht dat Henk Hoekstra is overleden. Hoekstra was van 1968 tot 1982 voorzitter van de Communistische Partij Nederland CPN die later opging in GroenLinks.

Henk Hoekstra was bijna dertig jaar als bezoldigd bestuurder verbonden aan de CPN, waarvan 14 jaar als voorzitter. In die rol gaf hij in 1981 een eerste aanzet tot democratisering van de de communistische partij. Daarmee heeft hij de weg bereid voor het latere opgaan van de CPN in GroenLinks. Oud-CPN-Kamerlid Marius Ernsting: “Hij heeft toen de laatste restjes stalinisme binnen de CPN opgeruimd en daarmee veel betekend voor het latere GroenLinks”.

De laatste jaren van zijn leven verkeerde Hoekstra in zwakke gezondheid en had hij geen actieve bemoeienis meer met de politiek. GroenLinks-voorzitter Henk Nijhof: “We nemen afscheid van een markant politicus. We zijn Henk Hoekstra veel dank verschuldigd voor zijn bijdrage aan de progressieve en sociale beweging in ons land. Ons medeleven gaat uit naar zijn nabestaanden”.