Het actieplan tegen radicalisering van het kabinet is onevenwichtig en ondoordacht. Dat zei Bram van Ojik in het Kamerdebat over radicalisering. "Het lijkt er op dat het kabinet vooral bezig is geweest met de vraag: hoe komen we daadkrachtig over?"

Van Ojik zei zich verschrikkelijk veel zorgen te maken over het extreme geweld waarmee de jihad op steeds meer plekken in de wereld voet aan de grond probeert te krijgen en de 130 Nederlanders die aan die Jihad een actieve bijdrage leveren en over de honderden anderen die dat overwegen te gaan doen. Maar nog meer zorgen zei hij zich te maken over de duizenden Nederlanders die zich volgens de AIVD aangetrokken voelen door de doelstellingen van de Jihad en het walgelijk geweld waarmee die doelstellingen worden nagestreefd. "Inperking van hun vrijheid zal niet helpen om hen op andere gedachten te brengen," zei Van Ojik. "Hun opvattingen bestrijd je niet met spierballentaal en door mensen met een dubbele nationaliteit anders te behandelen dan mensen met één nationaliteit."

Om die groep te bereiken moet je volgens Van Ojik kijken naar de wortels van het probleem. Wat brengt mensen ertoe om de gruwelijke video van de onthoofding van de Amerikaanse journalist James Foley te liken, zei AIVD-hoofd Rob Bertholee deze week in een interview in VN. Die vraag houdt ook Van Ojik bezig "Op geen enkele manier kan ik begrijpen dat een dergelijke video iemand aanspreekt." Toch moeten we begrijpen wat er in de hoofden van jihadisten én hun sympathisanten omgaat, stelde zowel Van Ojik alsBertholee. Alleen dan kunnen we voorkomen dat hun aantal groeit en effectief radicalisering bestrijden.

"Als je niet weet waaruit de dreiging precies bestaat, dan kun je niet adequaat reageren. Je zou daarom verwachten dat een Integrale aanpak jihadisme begint met een analyse van de oorzaken van radicalisering. En vervolgt met een evaluatie van verschillende maatregelen. In 2005 lag er immers ook al een plan dat radicalisering tegen moest gaan. Heeft dat gewerkt? Werkte dat contraproductief? Maar niets van dat al. Rijp en groen zijn alle maatregelen verzameld die al bestonden en die nog op de plank lagen. Ze zijn geordend, hier en daar een schepje er boven op, er is een nietje doorgeslagen en voila een Actieprogramma Integrale aanpak jihadisme," zei Van Ojik vandaag in het debat.

Minister Asscher zei eerder "Nu is het tijd dat de rechtstaat spierballen toont en in actie komt." Door die houding voert de retoriek van repressie de boventoon. Wat we al kunnen tegen terroristische misdrijven gaan we nóg een tandje steviger doen. Predikers van haat en geweld worden ‘verstoord’ of zo mogelijk uit Nederland geweerd. We gaan internationaal informatie delen over onverdachte burgers. We pakken paspoorten en nationaliteiten af. En dat kan ook prima door de minister van Justitie zelf gebeuren. Daar hebben we geen rechters bij nodig. Van Ojik zegt daarover: "Daarmee krijgt de rechtstaat geen spierballen, maar zwakken we haar af."

Gelukkig is de moslimgemeenschap weerbaar, zei Van Ojik. Verschillende organisaties hebben al aangegeven ideeën te hebben hoe de radicalisering te bestrijden. "Ik hoop dat het kabinet snel met die organisaties in gesprek gaat. En van mij mag daar best een kopje thee bij."