Parlementaire vraag Alexander de Roo (sept ‘99)

Volledige tekst:

"Tijdens de hoorzitting van het Europees Parlement met kandidaat-eurocommissaris Bolkestein heb ik hem namens de Milieucommissie gevraagd of hij bereid is om - gelet op het Spaanse veto ten aanzien van een EU-wijde invoering van energie/CO2 heffing - de Verdragsclausule van de versterkte samenwerking te gebruiken. Bolkestein antwoordde dat hij een jaar tijd nodig had om tot een antwoord te komen. We zijn nu ruim anderhalf jaar en een IGC verder. De weerstand van Spanje is niet afgenomen en in Nice is de unanimiteit op het gebied van het belasten van energie niet omgezet in besluitvorming per gekwalificeerde meerderheid.

Om uit de impasse te geraken heeft het Zweeds voorzitterschap voorgesteld nu eerst overeenstemming over de structuur van de energieheffing te bereiken. Onlangs heeft de Commissie aangegeven nu ook serieus te overwegen om het instrument van de versterkte samenwerking in te zetten op het gebied van de energieheffing (COM (2001) 260) Op de Ecofin van 5 juni hopen de lidstaten de eerste stappen in deze richting te zetten.

Zal de Commissie er voor waken dat deze nieuwe structuur geen verdergaande uitzondering voor de groot- en intensieve verbruikers zal bevatten dan reeds is vastgelegd in haar voorstel uit 1997 ?

Wanneer zal de Europese Commissie het initiatief nemen om op basis van de versterkte samenwerkingsclausule een Europese energie/CO2-heffing voor te stellen?