Meer zinloos asfalt. Zo kunnen de plannen die minister Peijs vandaag presenteerde het beste getypeerd worden. GroenLinks noemt de plannen van dit asfaltkabinet zinloos, onverantwoord en slecht voor natuur en omwonenden. Bovendien lost het de files niet op.

Minister Peijs wil de files aanpakken, maar schiet met de kilometers nieuw asfalt volledig aan dit doel voorbij. Wel wordt de overlast van snelwegen voor omwonenden fors groter. Meer geluidsoverlast en luchtvervuiling zijn hun deel. Bovendien worden waardevolle natuur en landschap, zoals Midden Delfland en de Westerheide bij Hilversum opgeofferd aan de asfaltdrang van dit kabinet.

Het kwartje van Kok wordt voor het overgrote deel aan extra asfalt uitgegeven. Per saldo gaat er 5 keer zoveel geld naar de auto als naar het spoor. Tegelijkertijd wordt het spoornet uitgekleed en op bus, tram en metro bezuinigd. Alle deskundigen wijzen erop dat dit de files niet vermindert, maar alleen voor meer autoverkeer zal zorgen. De enige maatregel die wel helpt, een vorm van rekeningrijden, is door Peijs vakkundig op de lange baan geschoven.

GroenLinks woordvoerder Wijnand Duyvendak zal volgende week maandag, wanneer de plannen van Peijs in de Kamer worden besproken, met alternatieven komen die wel werken. GroenLinks zal voorstellen om de miljoenen die nu voor nieuwe wegen als de A4 door Midden Delfland worden gereserveerd, te steken in spoorprojecten, zoals de spoortunnel bij Delft. Deze laatste is ondanks toezeggingen aan de regio door dit kabinet wegbezuinigd.

Wijnand Duyvendak