Op een conferentie over de Koerden in Turkije in het Europees Parlement heeft Joost Lagendijk zich duidelijk uitgesproken tegen het geweld van de PKK en vóór een politieke oplossing van het Koerdische probleem.

"Laat één ding volkomen duidelijk zijn: er is geen enkel begrip in het Europees Parlement voor de gewelddadigheden van de PKK van de afgelopen maanden," zei Lagendijk tegenover een zaal waarin sympathisanten van de guerrillabeweging goed vertegenwoordigd waren. De geschriften van de gevangen PKK-leider Abdullah Öcalan werden door vrijwilligers verkocht. Desondanks wond Lagendijk er geen doekjes om.

Veroordeel de PKK
"Eén reden waarom dit geweld moet worden veroordeeld is dat er wel degelijk veel verbeterd is in Zuidoost-Turkije sinds vijf, zes jaar geleden," lichte Lagendijk toe. "Ruim honderdduizend binnenlandse vluchtelingen zijn teruggekeerd naar hun woonplaats. Het gebruik van de Koerdische taal is veel wijder verbreid. Er moet nog wel veel verbeteren, maar er is een positieve ontwikkeling in gang gezet."

"De tweede reden is dat, sinds de verkiezingen van juni, vertegenwoordigers van de Koerdische partij DTP in het Turkse parlement aanwezig zijn. De DTP kan de eisen waar de PKK voor zegt te strijden in het parlement aan de orde stellen. Gekozen politici kunnen de problemen van de Koerden bespreken met de regeringspartij. Met de aanvallen gooit de PKK doelbewust de glazen in van de DTP: een politieke dialoog tussen Turken en Koerden wordt door geweld en oplaaiend nationalisme gefrustreerd."

Koerdische partij cruciaal
"De DTP heeft een sleutelrol in de oplossing van de Koerdische kwestie. De regeringspartij AKP, die de meeste Koerdische stemmen heeft behaald, en de DTP moeten in gesprek gaan om een politieke oplossing te vinden. De openbaar aanklager eist nu dat de DTP verboden wordt. Maar een verbod van deze partij zou catastrofaal zijn. Het is hoopgevend dat minister-president Erdogan zich hiertegen heeft uitgesproken."

Drie partijen, drie acties
"Voor een oplossing moeten drie partijen actie ondernemen en deze acties moeten allemaal tegelijkertijd worden uitgevoerd. Eén: de PKK moet onmiddellijk en onvoorwaardelijk de gewelddadigheden staken. Er is geen excuus voor het geweld. Bovendien staat het een politieke oplossing in de weg. Twee: de Turkse regering moet zich niet laten gijzelen door het geweld. De hervormingen moeten doorgaan en er moet eindelijk een totaal programma voor de sociaal-economische ontwikkeling van de regio komen. Ook moet de Turkse regering zich inspannen om Koerdische politici hun werk te laten doen, zonder dat zij voortdurend lastig worden gevallen met een stortvloed van aanklachten. Drie: de DTP moet zich duidelijk distantiëren van de PKK. De DTP staat onder druk van twee kanten: van de Turkse politici en publieke opinie aan de ene kant en van de PKK en andere Koerdische hardliners aan de andere kant. De partij moet allebei weerstaan."

EU steunt politieke oplossing
"Laat er geen misverstand over bestaan: het gaat hier niet om een strijd tussen Turken en Koerden. De strijd is tussen Turken en Koerden die een politieke oplossing zoeken én Turken en Koerden die nog steeds het gebruik van geweld propageren. De EU zal zich vierkant opstellen achter de zoektocht naar een politieke oplossing."

Zie ook: