Het CDA en geestverwanten in het Europees Parlement hebben vandaag de stemming over de uitbreiding van de douane-unie tussen de EU en Turkije tegengehouden.

GroenLinks europarlementariër Lagendijk spreekt van onverantwoordelijk stemgedrag dat de vertrouwensrelatie tussen de EU en Turkije kan schaden, maar onderstreept dat uitstel van stemming geen invloed heeft op het begin van de toetredingsonderhandelingen.

Europa's geloofwaardigheid in de waagschaal
"Wij zijn erg teleurgesteld over de onverantwoordelijke beslissing die het Parlement vandaag nam om de stemming over de uitbreiding van de douane-unie uit te stellen. Hoewel het begin van de toetredingsonderhandelingen niet in gevaar komt, gaat van deze stemming het verkeerde signaal uit. We hebben hier van doen met politieke spelletjes van de christen-democraten, die echter wel Europa's geloofwaardigheid en de voortgang van het hervormingsproces in Turkije in de waagschaal stellen," aldus Lagendijk, voorzitter van de Turkije-delegatie in het Europees Parlement.